Ompröva miljardsatsningen på Bangårdsförbindelsen

Miljöpartiet i Göteborg vill ompröva jättesatsningen Bangårdsförbindelsen, ett komplext infrastrukturprojekt mitt i centrala Göteborg. Det måste göras klart om det ger verklig nytta och skapar ett hållbart resande som i första hand sker med gång, cykel och kollektiva färdmedel.

– Över två miljarder kostar Bangårdsförbindelsen. Det kan jämföras med Hisingsbron som kostar 3 miljarder. Det är ett stort projekt och mycket pengar. Vi vill försäkra oss om att vi använder pengarna rätt och att de verkligen går till hållbart resande i centrala Göteborg. Det säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet i Göteborg.

Det förberedande arbete har nu börjat med Bangårdsförbindelsen, en ny förbindelse för kollektivtrafik och bil mellan Ullevigatan och E45 över bangården vid Centralstationen. Det är en mycket omfattande investering för staden där projektet kommer att pågå i ett flertal år. Det sker mitt i ett av de viktigaste områdena för stadsutveckling i staden där tusentals nya arbetsplatser och bostäder på sikt ska byggas.

– Syftet är en effektivare kollektivtrafik och levande stadsmiljöer. Men det blir också en genväg för all trafik och vi riskerar dra in mer trafik mitt in i centrum. Det oroar oss. Vi vill försäkra oss att att detta är en investering som är värd att göra och att det tas ett samlat grepp, säger Karin Pleijel.

I dagsläget finns det dessutom mycket stora osäkerheter kring kostnaden för projektet. Planer för förbindelsen har funnits i omkring 15 år. Under tiden har förutsättningar förändrats och teknik- och samhällsutvecklingen har gått snabbt.
Därför föreslår Miljöpartiet och Vänsterpartiet att trafiknämnden får i uppdrag att i samarbete med stadsbyggnadskontoret ompröva Bangårdsförbindelsen och utreda vilken infrastruktur för trafiken som bidrar till att nå målen för ett hållbart resande, en god stadsutveckling och en hälsofrämjandet livsmiljö.

Hela förslaget att ompröva.