Otryggt ta sig fram till nya stationen på Hisingen
Nu börjar pendeltågsstationen ta form på Hisingen, som ska göra det lättare att åka kollektivt.
– Men S och alliansen blundar för problemet att det blir otryggt och osmidigt att ta sig fram till den nya stationen, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd med ansvar för stadsutveckling.
Brunnsbo pendeltågsstation blir en av Göteborgs och Hisingens viktigaste knutpunkter för kollektivtrafik, Hisingens första järnvägsstation i direkt anslutning till den framväxande Älvstaden och det nya Backaplans täta blandstad.
– Problemet är att det nu planeras för en motorväg förbi stationen, istället för att planera för en station som alla kan ta sig fram till, säger Ulf Kamne.
Om förslaget går igenom i kommunfullmäktige blir det en dålig, otrygg och otillgänglig lösning för cyklister, gående och dem som ska åka kollektivt, anser han.
– Erfarenheter visar att gående och cyklister gärna undviker djupa undergångar eftersom det blir för otryggt. Istället finns risken att de väljer att korsa spåren, vilket skulle bli allt för trafikfarligt, säger Ulf Kamne.
Ulf Kamne anser att det är nödvändigt att samla kollektivtrafiken på ett effektivt sätt, så att busshållplatsen och spårvagnshållplatsen planeras ligga nära stationen, samt att bygga cykelparkering vid stationen.
– Det måste vara smidigt och snabbt att ta sig fram antingen med cykel eller kollektivtrafiken. Det är så vi måste bygga det moderna samhället, det är så vi skapar ett attraktivt boende i området, säger Ulf Kamne.
För att kollektivtrafik, bil, gång och cykel på ett smidigt och mindre otryggt sätt ska kunna komma till Brunnsbo station bör inte Lillhagsvägen tas bort, så som planerats.
– Vi tänker att bussar till och från Lillhagen och Skogome kommer vilja stanna vid stationen, då skapar vi en mer attraktiv station för alla trafikanter och dessutom med förkortad restid.
Projektet för Kvilleleden och Kvillemotet innebär investeringar på totalt mer än en och en halv miljard kronor. Det är en kostnadsökning på ca en kvarts miljard för Göteborgs stad.
– Framför allt måste vi skapa ett samhälle där vi minskar våra utsläpp. Trafiken är en viktig del i att minska vårt klimatavtryck.
Förslaget från Stadsledningskontoret pekar på att det är viktigt att hålla ihop byggentreprenad mellan kommunens delprojekt (Kvilleleden) och Trafikverkets delprojekt (Kvillemotet). Men det tredje projektet, det för Brunnsbo pendeltågsstation som ligger mitt i projektområdet, är inte med vad gäller genomförandet.
– Jag är förvånad och kritisk till att förslaget saknar en helhetssyn som omfattar den beslutade stationen. Om man istället ser till att på ett samlat sätt genomföra de tre delprojekten bör det ge ekonomiska och andra fördelar för alla parter.
Området kan utvecklas med många nya bostäder och det finns förutsättningar att bygga ihop staden. Det är därför han anser det vara viktigt att utformningen av infrastrukturen säkerställs utifrån ett helhetsperspektiv och målsättningarna som har beslutats inom ramen för Västsvenska Paketet.