Pressmeddelande – rödgröna vill säkerställa trängselskattens miljönytta och hälsoeffekter
Den rådgivande folkomröstningen om trängselskatt i Göteborg resulterade i ett nej. Men konsekvenserna för göteborgarna av att ta bort skatten är i dagsläget oklara. Ett första steg för att komma vidare är att bedöma om det finns alternativ till trängselskatten som kan ge motsvarande effekter och vilka övriga konsekvenser det i så fall får.
– Vi känner idag inte till någon annan åtgärd som kan dämpa biltrafiken och samtidigt ge betydande positiva miljö- och klimateffekter lika effektivt som trängselskatten. Den ger också stora möjligheter till stadsutveckling, säger Ulf Kamne (MP), tillträdande gruppledare.
På grund av resultatet i folkomröstningen kommer Göteborgs Stad att ta kontakt med de andra parterna i västsvenska paketet.
– Det räcker inte att hitta en annan finansiering, vilket jag bedömer är mycket svårt. Vi måste också klara bland annat EU:s luftkvalitetsnormer och att minska trängseln i trafiken. Finns sådana alternativ måste vi få en översiktlig kostnadsberäkning av dem, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande.
Trängselskatten har minskat trafiken i centrala Göteborg och på in- och utfartslederna. Det har lett till renare luft och minskat buller samt minskad klimatpåverkan.
– Vi lyssnar på göteborgarnas åsikter och vill därför ta reda på om det finns andra åtgärder som kan ge motsvarande goda effekter på miljö, klimat, hälsa och minskad trängsel i trafiken, säger Daniel Bernmar (V), tillträdande gruppledare.
Den rödgröna majoriteten i Göteborg har idag skickat ett yrkande till kommunstyrelsen där stadsledningskontoret ges i uppdrag att undersöka konsekvenserna av möjliga alternativa åtgärder till trängselskatten. Se Bilaga.