Rödgrönrosa föreslår coronastöd till restauranger och butiker

Miljöpartiet tillsammans med de andra rödgrönrosa partierna i kommunstyrelsen föreslår stöd till Göteborgs restauranger och butiker som har blivit lidande av de nya restriktionerna som tillkommit på grund av den ökade smittspridningen.

Pandemin befinner sig i en intensiv fas och med anledning av det förvärrade läget har regeringen meddelat en rad olika åtgärder för att minska smittspridningen. En del av dessa åtgärder slår hårt mot restauranger och fysiska butiker. Många restauranger och butiker i Göteborg som har haft svårt att klara sig under pandemin ser nu återigen sin intäkter försvinna. Därför föreslår de rödgrönrosa partierna att staden slopar avgiften för markupplåtelse för uteserveringar och för butikers varuvisningar under det första halvåret 2022.

– Om vi vill ha en levande stad behöver vi hjälpas åt med att stötta våra restauranger och butiker. Många verksamheter har haft det oerhört tufft de två senaste åren och riskerar nu att återigen få svårt att klara ekonomin, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition.

Än så länge har de styrande partierna Göteborg inte presenterat några förslag för att stödja drabbade branscher i den senaste vågen av pandemin.

– De borgerliga partierna har under hela pandemin visat på senfärdighet och ett stort ointresse att mildra effekterna av pandemin och tyvärr verkar ointresset bestå, säger Karin Pleijel (MP).

Under 2020 och 2021 fattade Göteborgs Stad ett antal beslut för att stötta utsatta företagare och föreningar.

– Erfarenheten från tidigare år visar att högerstyret kopierat en del av våra förslag som på så sätt blir verklighet. Vi hoppas därför på stöd för  detta förslag, säger Karin Pleijel (MP).

Läs förslaget till kommunstyrelsen här.