S pressades till slut ta ansvar för ensamkommande

– Äntligen har vi lyckats pressa Socialdemokraterna till att ta ett större ansvar för de ensamkommande. Men fortfarande väntar de med att betala ut det statliga stödet. Obegripligt, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.
Socialdemokraterna föreslår nu att de statliga pengarna ska betalas ut till stadsdelarna, vilket de tidigare vägrat. Dock inte förrän i slutet av året.

– Det är alldeles för sent, säger Daniel Bernmar (V), kommunalråd.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslår att pengarna ska betalas ut direkt till ideella organisationer som kan ordna boenden, som de gjort i Stockholm. Det var också vad regeringen ville med stödet till kommunerna. Tanken var att ordna boende till de ensamkommande som hinner fylla 18 år i väntan på asylbesked. När Göteborgs stad fick tio miljoner kronor i statligt stöd ville Socialdemokraterna i Göteborg först inte betala ut hela summan till verksamheten.

– De ville inte betala ut mer än två miljoner kronor, som skulle gå till läxhjälp och sådant, vilket var helt absurt när ungdomarna inte hade någonstans att bo, säger Ulf Kamne.

Det var Miljöpartiet och Vänsterpartiet kritiska till.

Regeringen insåg att den här gruppen ensamkommande hamnat i kläm och att kommunerna hade svårt att klara de ekonomiska konsekvenserna, därför gjordes en första storsatsning på 195 miljoner kronor till kommunerna. Regeringen har nu även utlovat mer stöd och fördubblat satsningen till kommunerna för att kunna fortsätta ge ett värdigt mottagande.

– Det är lovvärt. Det har varit en ohållbar situation för dessa unga människor som slitits upp från den trygghet och de nätverk av kompisar de byggt upp i Göteborg, säger Daniel Bernmar.

Han hoppas nu att ungdomarna slipper flytta till osäkra anläggningsboenden långt bort från Göteborg och att staden kan ta bättre ansvar

– Alla problem är inte lösta, men ungdomarna kan i alla fall få bo kvar i Göteborg, bland annat med hjälp av enskilda organisationer som gör ett fantastiskt jobb, säger Ulf Kamne.