Så kan Göteborg möta klimathotet

Det går att bromsa klimatförändringarna genom insatser i landets kommuner. Det visar en utredning som släpps idag och som innehåller 85 åtgärder för att Göteborg ska klara sin del av Parisavtalet. Åtgärderna är omfattande – men möjliga att genomföra.
– Göteborgs stad visar ledarskap i klimatfrågan genom att ta fram en sådan här kartläggning. Det är oerhört viktigt med föregångare som tar Parisavtalet på allvar, och som visar vad som behöver göras och hur det kan göras, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).

Miljöförvaltningen i Göteborgs stad har utrett vilka åtgärder som behövs för att Göteborg ska bidra till målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Slutsatsen är att utsläppen måste minska snabbt, så att staden hamnar nära nollutsläpp inom ett par årtionden.

– Det kan låta omöjligt, men utredningen visar att det tvärtom är möjligt att göra den här omställningen i kommunerna. Det viktiga är att börja så snart som det bara går, det är då vi får störst positiva effekter av klimatarbetet, säger Isabella Lövin.

Utredningen som presenteras idag innehåller 85 förslag på klimatåtgärder, inom områden som byggande, transporter och upphandling. Rapporten innehåller bland annat följande förslag.

• Minska flygresandet. Utredningen föreslår att kommunen slutar främja flygresandet och skärper resepolicyn.
  • Satsa på förnybar energi, bl.a. genom solceller på kommunala fastigheter.
  • Minska användningen av personbilar, bl.a. genom stadsplanering som möjliggör vardagsliv utan bil.

– Utredningen ger bra underlag för hur vi kan ta nya kliv för att minska klimatpåverkan. Nu gäller det att kommunen vågar fatta modiga beslut. Många tittar på Göteborg, därför behöver vi visa vägen för hur andra kommuner kan agera. Vi kan göra stor skillnad, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

FAKTA

Så här ser de konsumtionsbaserade utsläppen ut för en genomsnittlig Göteborgare.

Andel i procent

Flyg