Så ska förskolan få hög kvalitet i alla stadsdelar

Föräldrars bakgrund ska inte spela roll. Barn måste få en likvärdig förskola med hög kvalitet oavsett vilken stadsdel de bor i. Därför ska förskolan lyftas från stadsdelarna, skriver Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd mfl.
Vi rödgrönrosa partier i Göteborgs styre har tillsammans med allianspartierna kommit överens om att lyfta ansvaret för förskolan och grundskolan från stadsdelarna. Förskolan har en central roll för att ge alla barn goda framtidsmöjligheter. Detta är belagt i forskningen, men det mesta av dagens utbildningsdiskussioner kretsar kring grundskolan och betygsresultaten. Det är dags att förskolans viktiga uppdrag kommer i rampljuset.

Under det dryga år som grundskolans organisation har utretts, har vi rödgrönrosa partier pekat på behovet av att lyfta organisationen för förskolan. Vi anser att ansvaret för båda verksamheterna ska lyftas från stadsdelarna vid samma tidpunkt. Förskolan och grundskolan bör organiseras under varsin egen nämnd för att kunna fortsätta att utveckla sina respektive verksamheter. Den väl fungerande samverkan mellan förskola och grundskola som utvecklats inom stadsdelarna måste tas tillvara i de nya nämnderna.

Bygger upp en vikariepool

De allra flesta barn i Sverige är inskrivna i förskola och verksamheten håller en pedagogisk nivå som når långt utöver de flesta andra länder i världen. Förskolan påbörjade för länge sedan resan från att erbjuda barntillsyn till att erbjuda ett utvecklat pedagogiskt innehåll, denna resa ska fortsätta. Ett sätt att göra förskolläraryrket mer utvecklande är att kombinera tjänsten med forskning. Detta erbjuds redan i vissa stadsdelar men bör nå fler intresserade medarbetare i staden.

Fördelar pengarna rättvist

Karin Pleijel (MP)