Sänk hastigheten till 30 km/h på fler gator i Göteborg
Rödgrönrosa föreslår att fler gator i Göteborg ska sänka hastigheten från 50 km/h till 30 km/h. Detta för att öka trafiksäkerheten, minska buller och luftföroreningar samt skapa en mer attraktiv stadsmiljö.
I ett svar på en motion från Feministiskt initiativ föreslår de tre rödgrönrosa partierna att arbetet med stadens vilande hastighetsplan ska återupptas. Staden har länge väntat på beslut från regering om sänkt bashastighet i tätort, men rödgrönrosa vill nu att Göteborg går före.
– Fler måste kunna ta cykeln eller att gå till fots i Göteborg. Detta gäller inte minst barn, som i många fall inte ens kan ta sig till sin skola på ett säkert sätt. Vi ser hur det i kranskommunerna runt Göteborg är det mycket vanligare med 30 km/h i både stadskärna och bostadsområden, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare.
Partierna vill också hastigheten sänkts på trafikleder som idag ofta har 80 km/h eller 60km/h. Det skulle ske genom att initiera dialog med Trafikverket om hur hastigheten på det statliga vägnätet som går i och runt Göteborg kan sänkas med 10 km/h.
– Att sänka hastigheterna har positiva effekter för att minska miljöskadliga utsläpp och gör stadsmiljön tryggare för alla. Fordonstrafiken behöver i ökad utsträckning anpassa sig till cyklister och gående, säger Daniel Bernmar (V), kommunalråd.
De rödgrönrosa föreslår att Trafiknämnden får i uppdrag att inleda arbetet. Fokus och prioritet ska ligga på vägar vid verksamheter som omfattar barn, äldre och personer i behov av daglig verksamhet, i linje med resonemang i motionen.
– Vi måste vara rädda om våra barn och astmatiker i Göteborg. Det är dags att biltrafiken anpassas till människornas behov, inte tvärtom. Minskad hastighet minskar också bullret, som idag är ett stort problem på många håll i staden, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.