Skydda havets ålgräsängar

Det är ett nödläge för den biologiska mångfalden i världen. Därför är viktigt att vi skyddar fler av våra mycket värdefulla ålgräsängar i Göteborgs skärgård. Det föreslår Karin Pleijel (MP) och Klara Holmin (MP) i en motion till kommunfullmäktige.
Göteborgs Stad måste agera och ta ansvar för att skydda den biologiska mångfalden. Vi vill att staden inrättar marina biotopskyddsområden för ålgräs. De ålgräsängar som finns kvar måste skyddas.

Ålgräsängarna är havets gröna ängar och barnkammare som ger skydd för flera av våra viktigaste fiskarter som havsöring och torsk. Ålgräsängar hör till de mest värdefulla ekosystemen på jorden. De är viktiga för oss för de stoppar övergödning, skyddar ständer från att spolas bort och binder koldioxid och motverkar alltså vår klimatpåverkan. De är också viktiga för fisket, inte minst för alla sportfiskare.

Ålgräset har minskat dramatiskt och är ständigt utsatt för hot. Stora områden på Västkusten har försvunnit. När Göteborgs Hamn nu bygger ut så försvinner ännu mer.

Miljöpartiet är i opposition i Göteborg. Ett sätt att påverka och driva frågor är att vi skriver motioner till kommunfullmäktige.

Motionen behandlas på kommunfullmäktige 21 november 2019.

Läs hela motionen