Snöröjningen måste bli bättre

Snöröjning och halkbekämpningen för vintercyklister måste bli bättre i Göteborg. Avtalen med entreprenörerna behöver skärpas och trafikkontoret måste få de snöröjande företagen att göra det de ska. Det föreslår Miljöpartiet och Vänsterpartiet till trafiknämnden.

– Snöröjningen i stan är helt enkelt inte tillräckligt bra för vintercyklisterna. Det har det senaste snövädret och halkan tydligt visat. Jag är besviken. Det säger Karin Pleijel, 2:e vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd i opposition för Miljöpartiet i Göteborg.

Upprörda vintercyklister har rapporterat om bristande snöröjning där cykelbanor är dåligt plogade eller hindras av upplogade snövallar. Vi befinner oss mitt i en mycket allvarlig pandemi där en viktig del i att hindra smittspridningen är att minska trängseln i kollektivtrafiken. Då är det viktigt att fler cyklar och går även under vintern.

– Corona-situationen innebär att alla som kan cykla eller gå ska göra det. Då måste det gå att lita på att framkomligheten är god på pendelcykelbanor och andra viktiga leder som cykeltrafiken använder. Det säger Karin Pleijel (MP).

Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill skärpa avtalen med entreprenörer som sköter snöröjning och halkbekämpning av cykelbanor. Trafikkontoret ska också förbättra förmågan att avtalen följs och att informationen om framkomligheten för cyklister förbättras i samband med snöväder.

– Kraven som ställs på entreprenörerna som utför snöröjningen måste vara skrivna så att cykelperspektivet på framkomligheten är tydligt, bland annat att inte lägga upp hindrande snövallar för cyklister och inte skapa konflikter med fotgängare. Entreprenörer som inte håller måttet behöver omgående få feedback. Det säger Karin Pleijel (MP).

I avtalen bör det finnas ekonomiska fördelar för de som utför jobbet bra och att eventuellt ökade kostnader för kommunens synpunktshantering som tar emot klagomål på snöröjningen bekostas av entreprenören som orsakat problemen.

Förslaget ska upp på trafiknämndens kommande möte.

Här finns förslaget