Stärk rätten till skolskjuts till fritidshem för barn med funktionsnedsättning

Reglerna för att få skolskjuts till fritidshem för barn som går i grundsärskolan orsakar otrygghet och stora svårigheter för en redan utsatt grupp. Det konstaterar vårdnadshavare och funktionsrättsorganisationer. Därför föreslår Miljöpartiet i Göteborg att barn med funktionsnedsättning ska kunna få skolskjuts till fritidshem på samma sätt som de får till skolan.

Idag får elever i grundsärskolan som har rätt till skolskjuts bara skolskjuts till och från skolan. Skolskjutsen gäller inte fritidshem efter skoltid. Istället får de söka färdtjänst. Det är inte lika bra för barnen med färdtjänst där förarbyten är vanligare än i skolskjuts. Många av eleverna med funktionsnedsättning upplever otrygghet med flera olika kontakter. När elever inte klarar av flera förarbyten tvingas vårdnadshavare säga nej till fritidshem. Det gör att de inte kan arbeta heltid och att deras barn inte kan ta del av den sociala utveckling som fritidshem erbjuder.

-Dagens system är dåligt för barnet, vårdnadshavaren och samhället som helhet. Många elever i grundsärskolan behöver trygghet och kontinuitet. Det är inte rätt mot föräldrar och barn med funktionsnedsättning att de hamnat i en svår situation. Det säger Bosse Parbring som är andre vice ordförande i grundskolenämnden för Miljöpartiet.

När stadsdelsnämnderna tidigare ansvarade för grundsärskolan så tillämpades riktlinjerna för skolskjuts olika för elever i grundsärskolan. I vissa stadsdelsnämnder fick barnen skolskjuts även till och från fritidshem, medan andra stadsdelsnämnder hänvisade eleverna till färdtjänst. Men reglerna för den nya centrala grundskolenämnden godkänner endast när det finns särskilda omständigheter.

Skolskjuts finansieras av grundskolenämnden och trafiknämnden färdtjänsten. Istället för att dessa två förvaltningar diskuterar kostnader och drar upp gränser mellan varandra vill vi att Göteborgs stad agerar med en röst och med ett erbjudande till elever i grundsärskolan som är i behov av skolskjuts.

– Även om fritidshem inte omfattas av skolplikten så är det något som vi vill att alla ska kunna ta del av om de har behov av fritidshem. Skolskjuts gör det lättare för att  delta i fritidshem. Det säger Bosse Parbring som är andre vice ordförande i grundskolenämnden för Miljöpartiet.

I en motion till kommunfullmäktige föreslår Miljöpartiet att staden utreder hur skolskjuts för elever i grundsärskolan organiseras så att den inkluderar fritidshem.

Här kan du läsa hela förslaget.