Störande mobiler ska ut ur klassrummet

Störande mobiler ska ut ur klassrummet

Mobiler ska ut ur klassrummet, särskilt under proven. Eleverna måste få arbetsro för att fler ska klara skolan, uppmanar skolkommunalrådet Karin Pleijel (MP).
– Det är fullkomligt självklart att mobiler ska vara utom räckhåll för elever vid prov som mäter individens kunskaper. Men även i undervisningen upplevs mobilen ofta som störande, säger Karin Pleijel.

Många skolor har goda rutiner, men inte alla. Det är något alla borde ha, anser hon. Enligt Skollagen får rektorn och lärarna ta ifrån en elev ett föremål om det stör utbildningen.

– Trots det upplevs mobilen ofta som störande. Fler skolor bör använda sig av den möjlighet som finns i skollagen att skapa studiero. Varje lärare ska inte behöva förhandla om detta, säger Karin Pleijel.

Alla skolor behöver göra ett lokalt arbete för att tillsammans med eleverna ta fram fungerande ordningsregler. Samtidigt flaggar Karin Pleijel för flexibilitet.

– Det kan finnas tillfällen då till exempel en app kan vara användbar i undervisningen. Men fler skolor borde använda lokala ordningsregler för att lägga undan mobilen när den inte bidrar till pedagogiken, säger hon.

Ofta är mobilen ett störande element. Många elever lockas av snapshat eller andra sociala medier.

– Det kan bli hundratals snaps bara på en enda dag. Det är inte rimligt. Lektionerna ska användas till undervisning. Och förmågan att lägga ifrån sig mobilen är viktig även utanför skolan, säger Karin Pleijel.

Alla elever måste få större möjlighet att klara skolan. Då måste de få arbetsro.

– Vi behöver ett mänskligt och professionellt klimat i skolan, där vi skapar lust att lära och alla får känna att ansträngning lönar sig. Det är svårt om man störs av en massa surrande mobiler hela tiden. Eller tjat om att den ska bort.

På flera skolor har rektorn och personalen tagit ett helhetsgrepp, där har det blivit fullständigt naturligt för alla elever att mobilen inte finns med i klassrummet. Bräckeskolan i Göteborg är ett exempel där det råder mobilförbud sedan 2015 för eleverna i låg- och mellanstadieklasserna, med positivt resultat.

Forskning från ansedda London School of Economics visar hur mobiltelefonförbud i skolan påverkat studierna. Enligt en färsk studie framgick att mobilförbud motsvarade kunskapsinhämtning från en extra veckas skolgång per läsår.

– Det är mycket tid som går till spillo.

I skolor som förbjudit mobiler förbättrades provresultaten för 16-åringar med 6,4 procent. Lågpresterande elever och elever från familjer med låga inkomster vann allra mest på förbudet, visade studien.

– Den senaste PISA-undersökningen visade att elevers socioekonomiska bakgrund spelar allt större roll. Det är mycket, mycket allvarligt. Vi måste bli bra på att skapa de bästa förutsättningarna för de elever som har det svårare i skolan.

Mycket mer behöver göras för att stärka varje elev. Att få arbetsro i klassrummet är en viktig åtgärd. Andra är att anställa mer skolpersonal. Efter den rödgrönrosa ledningens satsningar på skolan har fler kringpersonal anställts.

– Det leder till att fler elever blir sedda och får mer stöd för sin kunskapsutveckling, vilket i sin tur underlättar för fler att klara skolan och nå sin potential, säger Karin Pleijel.

 

Läs mer:

På BBC finns länk till själva studien i pdf-format 

http://www.bbc.com/news/education-32771253  

https://www.theguardian.com/education/2015/may/15/mobile-phone-bans-improve-school-exam-results-research-shows  

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kalmar län, 15 april 2024

Vi startar MP Öland

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter