Största satsningen på bostadsbyggandet på tre år

Nu gör Göteborgs stad den största ekonomiska satsningen på bostadsbyggandet sedan 2014 i Göteborg. Ambitionen är att öka byggandet i bland annat Gårdsten, Biskopsgården och i Bergsjön. Det är ett sätt att öka jämlikheten och minska segregationen i Göteborg.
Bostadsbristen är stor i Göteborg och det tar tid att bygga tillräckligt många bostäder. Men nu byggs det mer än på 40 år. Och mer ska det bli. Nu vill rödgrönrosa ledningen satsa 18 miljoner kronor tack vare regeringens byggbonus som delas ut eftersom staten sett att det finns en stark byggtakt. Det finns stora behov och en stor byggvilja i Göteborg. Nu tar staden krafttag för att möta det. Bostad är en mänsklig rättighet, därför måste bostadsbristen bort.

– Det känns riktigt bra att kunna anställa fler. Stadens anställda har en tuff situation när vi dragit upp byggtakten, säger Ulf Kamne (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen och kommunalråd med ansvar för stadsutvecklingen.

Det har funnits problem med att hitta projektledare och arkitekter till den höga byggtakten i staden. Ett problem som många känner av i hela landet, vilket lett till en huggsexa om kompetensen.

– Men det kan man bara lösa genom att utveckla verksamheten anställa mer folk för att avlasta de anställda så att de slipper gå på knäna. Bara så kan vi få en rimligare arbetsmiljö och bli en mer attraktiv arbetsgivare och få mer gjort, säger Ulf Kamne.

Det har länge varit för låg byggtakt i utsatta områden. Men i dagens högkonjunktur och byggboom har byggbolagen ökat sitt intresse för att bygga även i områden med låga inkomster, som tillexempel i Gårdsten, Biskopsgården, Bergsjön och Hammarkullen.

– Äntligen ser vi att bolagen vill bygga i dessa utsatta områden. Vi måste nu bli ännu snabbare på att tillvarata den byggviljan, säger Ulf Kamne.

Just nu planerar staden att bygga bland annat 600 bostäder i Gårdsten, 700 i Biskopsgården och närmare tusen bostäder i Bergsjön.

Förslaget ingår som en del i vårens kompletteringsbudget. Beslut väntas tas i kommunstyrelsen den 19e april.