Sverige hänger inte med i utvecklingen
Svenska nya bilar släpper ut betydligt mer koldioxid än många andra EU-länders nya bilar.
– Sverige hänger inte med i utvecklingen. Därför måste bilismen minska. Trängselskatten är en viktig del i vårt arbete att minska klimatpåverkan, säger Elisabeth Undén (MP), ordförande i Göteborg Energi.

Sverige har hamnat på 12:e plats inom EU, enligt den senaste rapporten om nya bilars koldioxidutsläpp, av Europeiska nätverket av miljöorganisationer, Transport and Environment.
– Det är en osmickrande plats, långt efter många andra europeiska länder som Holland, Danmark och Frankrike, säger Elisabeth Undén.
Andra länder har minskat sin klimatpåverkan från nya bilar med fem procent på ett år. Rapporten visar att Sverige är ett av de länder som halkar efter på grund av att Sverige har sämre styrmedel än jämförbara länder.
– Det behövs bättre sätt att minska koldioxidutsläppen från transporterna. Trängselskatten är ett effektivt styrmedel för att fler ska ta cykeln eller spårvagnen istället för bilen, säger Elisabeth Undén, som därför är glad att trängselskatten blir kvar.
De länder som kommer bäst i rankningen har starka styrmedel. Sverige har stora möjligheter att styra om fordonsflottan till att gå mer på biogas. Det kräver dock förbättrad styrning från staten. Göteborg energi producerar idag biogas men har som andra biogasproducenter i Sverige svårt att få lönsamhet för produkten som styrmedlen ser ut idag i Sverige. Biogas är ett förnyelsebart bränsle, ger lokala arbetstillfällen och kan produceras så att det är gynnsamt både etiskt och miljömässigt.
Kontakt:
Elisabeth Undén (MP), ordförande Göteborg Energi
elisabeth.unden@stadshuset.goteborg.se
072-515 38 57
Helena Munther (MP), kommunikatör/politisk sekreterare
helena.munther@stadshuset.goteborg.se
072-209 01 43