Trafikverket agerar ansvarslöst – vägrar bromsa utsläppen

Trafikverket agerar ansvarslöst – vägrar bromsa utsläppen

Naturvårdsverket och Cykelfrämjandet sågar Trafikverkets transportplan. Det gör även Ulf Kamne.
– Naturvårdsverket sätter ord på det vi ser i Göteborg varje dag. Trafikverket planerar inte samhället på ett hållbart sätt, infrastrukturen måste planeras för mer än bara bilar. Till exempel tåg till Borås missar man helt, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling i Göteborg.

När Naturvårdsverket synar Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 kommer de bland annat fram till att "… det trafikslag som sammantaget gynnas mest av planförslaget är biltrafiken."

– Det är ansvarslöst att strunta i klimatpolitiken. När man bygger ut städer kan man inte förvärra klimathotet, vi måste alla bromsa utsläppen, säger Ulf Kamne.

Naturvårdsverket ställer sig frågande till varför planförslaget inte har utformats så att det kan minska klimatpåverkan, särskilt som regeringen i direktivet till Trafikverket tydligt lyfter fram klimatfrågan och mot bakgrund av det beslutade klimatpolitiska ramverket.

– Trafikverket hade kunnat se till att det byggs en tågförbindelse mellan Göteborg och Borås, vilket skulle skapa smidigare och mer klimatsmarta sätt att ta sig mellan städerna, ett av Sveriges mest trafikerade pendlingsstråk, säger han.

De problem Ulf Kamne ser i Göteborg är hur Trafikverket väljer att bygga mer vägar, vilket i sin tur kommer att öka bilåkandet. Tvärtemot alla hållbarhetsmål och mot klimatmålet som sattes i Paris.

– Parisavtalet gäller även Trafikverket. De kan inte komma undan sitt ansvar. Biltrafiken är det största hotet mot klimatet, där måste vi göra de största insatserna för att vända klimatförändringarna. Annars kommer det leda till mer översvämningar, kraftiga skyfall – som i sin tur riskerar leda till skador på infrastrukturen.

Trafikverkets agerande hotar även bostadsbyggandet. De hindrar många planer på att bygga om onödiga trafikleder till bostäder, vilket stoppar tusentals bostäder.

– Med dagens bostadsbrist måste vi bygga mer bostäder. Därför måste Trafikverket tänka om. Det går inte fortsätta med tänka stuprör där bara vägbyggen prioriteras.

Dessutom riskerar storskaliga trafiklösningar leda till kraftigare biltrafik, vilket gör att bullernivåerna överskrids och luftkvaliteten försämras.

– Det leder också till att det blir svårare att bygga bostäder, säger Ulf Kamne.

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter