Trenden på väg att vända – betygsresultaten går uppåt
Trots stora utmaningar är trenden på väg att vända. Betygsresultaten har blivit bättre. Även i Nordost.
– Det är fantastiskt att se att fler elever på nästan alla skolor nu har lyckats nå målen i skolan. Vi är på rätt väg, säger Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd.

Alla stadsdelar utom två visar att fler fått godkända betyg i alla ämnen. Norra Hisingen och Askim-Frölunda-Högsbo backar något.
– Totalt sett är det ett bra resultat. Alla elever och skolpersonal har gjort ett kanonjobb. Vårt envisa arbete för en bättre skola och ett mer jämlikt och socialt hållbart Göteborg är på väg att ge resultat, säger Karin Pleijel.
Särskilt positivt är att skolorna Östra Göteborg, Västra Hisingen och Majorna-Linné ökat betygsresultaten med runt fyra procentenheter.
Tjejerna har fått bättre betyg än killarna. 72,6 procent av tjejerna har fått godkända betyg i alla ämnen, men pojkarna har bara fått 65,1 procent.
– Jätteroligt att det gått så bra för tjejer. Men vi måste jobba hårdare för att även pojkarna ska få mer kunskaper och stärka sina betyg.
I år har tre stadsdelar särredovisat nyanländas betyg. Det visar att när nyanländas betyg plockats bort är de andra elevernas betygsresultat upp till cirka nio procentenheter högre.
– Det här kan förklara varför vi haft så låga betygsresultat i skolan.
Nästa år ska alla skolor särredovisa nyanländas betyg.
– Nyanlända har självklart svårt att klara alla ämnen direkt de kommit till Sverige, även om de gör ett fantastiskt jobb i skolan. Många är motiverade och arbetar hårt för att klara sig, säger hon.
Även behörigheten till gymnasiet har ökat med 1,5 procentenhet.
– Häftigast är nog att Hjällboskolan ökat behörigheten till gymnasiet med hela 19 procentenheter jämfört med ifjol. De eleverna har gjort ett fantastiskt arbete, säger Karin Pleijel.
Vad som ligger bakom betygsökningen får analysen till hösten utvisa. Det som gjorts för att stärka skolan är framför allt storsatsningen på 300 miljoner i budgeten för 2016 och ett intensifierat kvalitets- och utvecklingsarbete i skolorna.
– Vi satsar på en långsiktig utveckling, inte bara några tillfälliga projekt. Det är viktigt för att få bestående förbättringar.
Men skolan har fortfarande stora utmaningar. Cirka 30 procent har inte gått ut skolan med godkända betyg.
– Det är allvarligt. Varje elev som inte fått godkänt är ett misslyckande för vårt arbete med skolan. Det är oacceptabelt. Alla ska få möjlighet att klara skolan och förverkliga sina drömmar, säger Karin Pleijel.