Ulf Kamne krävde sänkta hastigheter i Sverige – nu besked av miljöministern
Vid miljöminister Karolina Skogs besök i Göteborg krävde miljökommunalrådet Ulf Kamne (MP) sänkta hastigheter i Sverige. Miljöministern gav besked att det kan bli verklighet i hela landet. Slutdatum för utredningen är satt. Även miljözoner kan införas, där bara vissa personbilar får köras.
– Vi har problem med luftkvaliteten både i Göteborg och i andra städer. Den måste bli bättre och olyckorna måste minska, säger Ulf Kamne, som också anser att miljözoner är en viktigt att införa för att få bättre luft.
Luftföroreningar beräknas ha orsakat cirka 200 extra dödsfall per år i genomsnitt i Göteborg under de senaste 40 åren, enligt en avhandling vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Luftföroreningar ökar risken för att insjukna i hjärtkärlsjukdomar och lungsjukdomar. Det som ligger bakom luftföroreningarna är bland annat industrin, uppvärmning och motortrafik.
Miljöminister Karolina Skog (MP), håller med om att sänkta hastigheter är en viktig åtgärd. Bashastigheterna kan därför komma att sänkas i tätorter runt om hela landet, meddelade Karolina Skog. Trafikanalys gör just nu en utredning för att utreda konsekvenserna. Den beräknas vara klar i oktober.
– Jag ser fram emot den. Sänkta hastigheter skulle vara bra för Sverige, säger Karolina Skog.
Visserligen har luftkvaliteten generellt förbättrats i Göteborg jämfört med 30-40 år sedan. Stora punktutsläpp har åtgärdats och trafiken delvis har omdirigerats till kringleder. Trafikökningen har dessutom minskat med trängselskatten. Men trots detta har Göteborg under flera år överskridit de svenska miljökvalitetsnormerna, framför allt när det gäller kvävedioxidhalterna vid Gårda och Haga.
– Därför måste vi verkligen ta nya tag för att minska problemen med luftkvaliteten. Varje spillt människoliv är ett för mycket, säger Ulf Kamne.
Att sänka hastigheterna innebär dock en stor kostnad för många kommuner.
– För Göteborg kan det handla om en kostnad på 50-100 miljoner, bara i omskyltning. Om staten inför samma regler i hela landet kan kommunerna spara både tid och pengar. Det skulle göra det lättare för kommunerna att genomföra sänkta hastigheter, säger Ulf Kamne.
En annan åtgärd som diskuterades var miljözoner där vissa fordon inte får köras. Det har funnits i Göteborg i över 20 år, dock inte för personbilar. Nu föreslår Transportstyrelsen att miljözoner för vanliga personbilar ska kunna införas, precis som i Oslo. I Stockholm har debatten varit het, där finns en uträkning på att 38 000 personbilar kan påverkas. I mars ska kommunstyrelsen i Göteborg ge sin syn på Transportstyrelsens förslag.
– En fallstudie i Stockholm visar att miljözoner skulle förbättra luftkvaliteten, framför allt eftersom utsläppen av kvävedioxid skulle minska. Bättre luft skulle vi behöva även här i Göteborg, säger Ulf Kamne.
Transportstyrelsens förslag handlar i praktiken om att införa två nya miljözoner; 2 och 3. En extra hård zon där bara elbilar får köra, samt en lite mildare där diesel och bensinbilar måste ha miljöklassen Euro 6 respektive 5.
Enligt förslaget är det upp till kommunerna själva att bestämma om miljözoner ska införas.
– Bilen är viktig för många människor och om de ska kunna fortsätta köra bil måste vi få bukt med de sämsta sidorna av bilismen, säger Ulf Kamne.