Ulf Kamne ställer inte upp för omval – Karin Pleijel blir ny gruppledare för Miljöpartiet

Ulf Kamne väljer att sluta som gruppledare för Miljöpartiet och ställer inte upp för omval till kommunalrådsposten. Karin Pleijel tar över som gruppledare och kommunalrådskandidat.
– Efter mycket eftertanke har jag bestämt mig för att inte fortsätta som kommunalråd nästa mandatperiod. Det är av privata skäl , som helt och hållet beror på att jag behöver tid för min familj, säger Ulf Kamne (MP).

Ulf Kamne har haft ledande poster inom Miljöpartiet i 8 år, som ordförande i Fastighetsnämnden, Byggnadsnämnden, som kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen. Han känner en stor stolthet över det han lyckats åstadkomma.

– Det som jag är mest nöjd med är att jag och Miljöpartiet lyckats stärka klimat- och miljöarbetet. Idag har vi ett arbete som utgår från FN:s globala hållbarhetsmål, vilket gör att Göteborgs stad både ska minska fattigdom och motverka klimatförändringarna. Vi har lagt grunden för ett mer hållbart samhälle, säger Ulf Kamne.

I budgetförhandlingarna har han varit en stark pådrivare för mer pengar till skolan.

– Såhär i efterhand känns det riktigt bra att ha lyckats driva igenom historiskt mycket pengar till skolan. Det har inte varit lätt att få igenom, men vi har varit tuffa i förhandlingarna så idag har skolan 800 miljoner kronor mer per år jämfört med i början av mandatperioden, säger han.

Under mandatperioden då Miljöpartiet haft ordförandeposten för byggnadsnämnden har man både snabbat på planeringen och förändrat inriktningen. Idag utgår planeringen mer från människans behov och bostäderna planeras ligga närmare kollektivtrafik. Det byggs färre parkeringar och mer lokaler i bottenplanet som ger utrymme för butiker och andra verksamheter, vilket skapar trevligare bostadsområden och mer levande stadsmiljöer.

– Att människor står utan bostad har varit en stark drivkraft för mig. Det är orimligt att människor står utan bostad.

Därför har Ulf Kamne tidigare medverkat till att sjösätta både en Bostadsförsörjningsplan och en Hemlöshetsplan, som inte fanns innan. Han var också drivande bakom Bostad 2021, som blivit en modell för hur både Göteborg och andra kommuner kan snabba upp bostadsbyggandet. Det har bidragit till att Göteborg nu bygger mer än på 40 år.

– Det är ett arbete jag känner mig stolt över.

Allt politiskt arbete har inte varit lätt och flera beslut har gått emot Miljöpartiet.

– Så är det i en demokrati. Mest frustrerad är jag över att vi inte fick med oss några andra partier på att samla ihop stadens spretiga organisation för stadsutveckling. Det skulle skapat snabbare, smidigare processer och motverkat en hel del dubbelarbete. Där får Karin jobba vidare, säger han.

Ulf Kamne känner sig trygg med att Miljöpartiets framtid i Göteborg är i goda händer.

– Det är skönt att veta att Karin Pleijel är beredd och taggad på att ta över som gruppledare och kommunalrådskandidat.

Karin Pleijel kommer direkt att ta över förhandlingarna om samarbete med andra partier och inom kort även Ulf Kamnes plats i KSAU. Kamne kommer att sitta kvar i kommunstyrelsen året ut.

– Det känns tråkigt att Ulf inte kommer leda vårt arbete under mandatperioden. Jag har stor respekt för hans beslut, privatlivet är väldigt viktigt att värna, säger Karin Pleijel.

Karin Pleijel har varit skolkommunalråd senaste mandatperioden och aktiv i Miljöpartiet sedan 1988. Hon har en gedigen bakgrund inom miljö- och klimatfrågor, och har både arbetat som civilingenjör inom miljövetenskap och som gymnasielärare i naturämnen.

– Jag känner mig mycket taggad för att ta över rodret och ser fram emot att fortsätta trappa upp klimatomställningen ännu mer den kommande mandatperioden. Det är bråttom. Vi måste kunna se våra barn i ögonen och kunna säga att vi gjorde vad vi kunde för att vända utvecklingen, säger Karin Pleijel.

De viktigaste frågorna hon vill att Miljöpartiet ska driva under mandatperioden handlar både om klimat- och miljöfrågan där stadsutvecklingen är en avgörande del, men även skola och att bryta segregationen. För att lyckas med att ställa om till ett mer klimatsmart samhälle krävs ännu mer förändringar inom trafikområdet, stadsutvecklingen och byggandet.

– Urbanisering är en global trend, år 2050 beräknas 80 procent av världens befolkning bo i städer. Hur ska vi i städerna lösa transporter, boende, matförsörjning, arbete och skapa inkluderande miljöer? Det blir viktigare än någonsin, säger Karin Pleijel.