Underlätta för icke vinstdrivande skolor

Göteborgarna ska inte behöva välja mellan valfrihet och att förse riskkapitalister med skattepengar. Det finns andra vägar för skolan. Miljöpartiet i Göteborg vill se om det går att ge startstöd till start av icke vinstdrivande idéburna skolor.

– Vår stad är full av visionära pedagoger med både vilja och kunskap att driva skola och förskola. Men de får inte möjligheten om de inte också är miljonärer eller vill stoppa skattepengar i egen ficka. Det säger Ulf Carlsson (MP), ledamot i utbildningsnämnden och initiativtagare till motionen.

Miljöpartiet vill undersöka om det är möjligt för kommunen att stödja etableringen av icke vinstdrivande, idéburna huvudmän med exempelvis lokaler eller stöd till lärare under uppstartsåret. Flera olika stöd inom detta område har tidigare funnits och skulle kunna dammas av i ny tappning, tex driftsbidrag, utrustningsbidrag eller möjlighet till tidigarelagd utbetalning av skolpeng/barnpeng.

De aktörer som ska kunna få stöd ska vara icke-vinstdrivna och ska kunna visa hur deras pedagogiska idéer kan bidra till Göteborgssamhället och till att möta barns individuella lärbehov och har en tydlig pedagogisk vision som främjar barns utveckling. MP vill att kommunstyrelsen utreder hur ett sådant stöd skulle kunna utformas så att det ger möjlighet till etablering av icke vinstdrivna fristående huvudmän inom skolan som inte bedrivs i aktiebolagsform.

– Vi vet att alla barn är olika och har olika behov och önskemål. Det är inget självändamål att kommunen ska driva alla skolor. Vi tror att en mångfald av huvudmän är bra, men de ska drivas av pedagogisk vision och inte av vinst. Det säger Bosse Parbring (MP) , fullmäktigeledamot och 2:e vice ordförande i grundskolenämnden.

I Sverige är det möjligt för kapitalägare att starta skolor i form av aktiebolag och inkassera utdelning på insatt kapital, trots att en stor andel av Sveriges befolkning är emot detta. Alla fristående huvudmän är dock inte vinstdrivande. Fristående huvudmän som driver skola i förenings- eller stiftelseform har funnits länge i landet, långt innan friskolereformen infördes i början av 90-talet.

Du kan läsa hela motionen till kommunfullmäktige här.