Ute har blivit det nya inne: Så kommer fler göteborgare ut i naturen

Att vara ute har blivit det nya inne, men inte för alla. Miljöpartiet vill ge fler möjlighet att uppleva naturen. Uteaktiviteter och närhet till naturen bidrar till en bättre hälsa. I ett grönt och rättvist Göteborg har alla som vill nära till naturen och friluftsliv.

Coronapandemin har lett till ett ökat intresse för olika utomhusaktiviteter, men förutsättningarna skiljer sig mycket mellan olika grupper i staden. För att våga och vilja ge sig ut i naturen behövs praktiska förutsättningar, inspiration och kunskap om vilka naturområden som finns och hur man tar sig dit, kunskaper om allemansrätten och kanske tillgång till friluftsutrustning.

– Att vara ute har blivit det nya inne. Men inte för alla. I ett grönt och rättvist Göteborg ska alla som vill kunna uppleva vår fina natur. Det säger Bosse Parbring, ledamot i kommunfullmäktige för Miljöpartiet och som står bakom förslaget.

I Göteborg finns mycket goda förutsättningar för friluftsliv med lummiga skogar, sjöar och saltstänkta havsstränder. Forskning visar på nyttan av att vara i naturen både bland annat genom minskad stress och bättre koncentrations- och inlärningsförmåga. Det ska vara lätt att ta sig till naturen, utan att äga bil. Information om naturområden och allemansrätten ska finnas tillgänglig på flera språk.

– Vi vill att staden ska nå nya målgrupper för friluftsliv. Vi vill sänka trösklarna för dem som inte är så vana vid friluftsliv.  Här kan staden hjälpa till, säger Bosse Parbring (MP).

Park- och naturnämnden och Trafiknämnden får i uppdrag att i samverkan med berörda förvaltningar, Västtrafik, bostadsbolag och  civilsamhället genomföra aktiviteter för att nå nya målgrupper för friluftsliv. Aktiviteterna ska inriktas på att öka jämlikheten i tillgången på friluftslivet genom kunskapshöjning, förbättrad kollektivtrafik till naturområden och möjligheter att låna utrustning.

Göteborg Stad har sedan 2018 ett Friluftsprogram för att stärka friluftslivet. Genom att inkludera fler människor ökar vi inte bara varje göteborgares välmåendet utan bidrar även till ett mer jämlikt och rättvist samhälle.

Du kan läsa hela motionen här.