Utlys klimatnödläge i Göteborg

Göteborg måste följa FN-chefens uppmaning att utlysa klimatnödläge. De rödgrönrosa partierna vill utlysa nödläget för att visa att staden är redo att satsa det som krävs för att genomföra en rättvis klimatomställning.
Det var efter klimattoppmötet den 12:e december som FN:s generalsekreterare António Guterres uppmanade världens länder att utlysa klimatnödläge. Fem år efter klimatavtalet i Paris ser han att tillräckliga åtgärder inte tagits och att det krävs en ändrad riktning för att undvika en katastrofal temperaturökning på mer än tre grader under det här århundradet, istället för målet att stanna vid 1,5 grader

– Omställningen går alldeles för långsamt. Att utlysa klimatnödläge är inte en symbolfråga. Det visar att vi ansluter oss till en global insikt om nödläget vi befinner oss i, och skickar en tydlig politisk signal till stadens nämnder och bolag att prioritera upp klimatfrågan och det ökar medvetenheten kring klimatfrågan. Det säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet de gröna.

Städerna har en stor roll i klimatomställningen och måste gå före. Idag står städer för cirka 70 procent av klimatutsläppen. Fler och fler väljer att bo i städer vilket ger möjligheter att skapa energieffektiva och klimatsmarta lösningar. Flera städer runt om i världen har redan utlyst klimatnödläge.

– Storstäder som Göteborg har en avgörande roll. Vi måste gå före i omställningen och göra vad vi kan för att stoppa klimatförändringarna. Det säger Grith Fjeldmose, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

Göteborg har precis skrivit på ett klimatkontrakt för att bli en av EU:s hundra klimatneutrala städer. För det krävs att staden visar vilja och förmåga att göra de omfattande systemförändringar som krävs och att skapa ett medborgarengagemang i dessa frågor.

– Det är ett naturligt nästa steg att Göteborg utlyser klimatnödläge för att på så sätt tydliggöra den oerhört allvarliga situation som vår planet befinner sig i. Det säger Stina Svensson, gruppledare för Feministiskt initiativ.

Förslaget om att utlysa klimatnödläge har lagts till kommunfullmäktige, du kan läsa det här.