Valhalla hotas – Miljöpartiet vill rädda Valhallabadet

Förutom att vara en miljardförlustaffär hotas nu kulturhistoriska miljön på Valhallabadet av planerna på ny stor arena och köpcenter.
– Det är ett enormt slöseri med göteborgarnas skattepengar. Vi i Miljöpartiet vill rusta upp Valhallabadet och bevara mötesplatsen i den kulturhistoriskt viktiga byggnaden, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

Flera partier med Socialdemokraterna och Moderaterna i spetsen har nu klubbat nästa steg i att bygga en ny arena.

– Vi vet idag att idén om evenemangsstråket är föråldrad. Det leder till stora tomma ytor där få människor rör sig de flesta dagarna på året, det skapar ett otryggt område. Vi pratar om att bygga ett tryggt Göteborg, men detta går tvärs emot, säger Ulf Kamne.

Ulf Kamne tycker också att en ny arena skulle förfula Göteborg.

– Valhalla har mycket charm. Vi behöver en stad med stil och charm, ett stadsliv där människor får en vettig bostad i kvarter där man bevarar kulturhistoriska miljöer, där folk kan trivas, säger han.

Valhallabadet är idag en fantastisk kulturhistorisk byggnad och en social träffpunkt med besökare från hela staden.

– Att riva vackra hus är en förlegad syn på fastighetsutveckling. Tyvärr har Valhallabadets renoveringsbehov negligerats under alltför lång tid. Det sägs ofta att badhus bara har en livslängd på 30-40 år, men runt om i Europa finns badhus som är betydligt äldre. De behöver då naturligtvis renoveras och underhållas. Vi vill bevara de mest kulturhistoriskt värdefulla delarna av byggnaden.

Ulf Kamne är framför allt upprörd över miljardslöseriet.

– Hur kan de vara så oansvariga att de skyndar på ett beslut utan färdigt underlag. De vet inte ens var den slutliga notan landar på. Att gå vidare med förslaget är att lura sig själv i tron att det går att rätta till sedan, säger Ulf Kamne.

En ny arena beräknas kosta runt 4 miljarder kronor. Det slutgiltiga priset kommer med all säkerhet bli högre. Precis som i detaljplanen för Skeppsbron finns en rad dolda kostnader som inte ingår i beräkningen, men som kommer att behöva betalas. Det finns ingen möjlighet att investeringen når lönsamhet.

– Det blir en ren förlustaffär för kommunen, oavsett om kommunen betalar investeringen med egna eller lånade pengar, med mark eller genom annat upplägg.

För samma summa pengar kan man bygga 80 förskolor. Och för endast en tiondel av summan kan man bygga en idrottshall i varje stadsdel.

– Kommunen ska inte satsa pengar som bara bidrar till miljardförluster. Vi behöver klara av kärnverksamheten bättre och kunna ta vårt miljö- och klimatansvar.

Istället vill Miljöpartiet att bredd- och elitidrottens behov ska mötas och att göteborgarna tillåts vara med och tycka till om vad de tycker att staden behöver.

Det finns också ett förslag om att bygga ett nytt köpcentrum i evenemangsområdet.

– Det behövs mer butiker i Göteborg, men vi behöver inte ett nytt Nordstan. Det skulle varken gynna entreprenörerna i Göteborg eller det småskaliga näringslivet, som är den allra största delen av näringslivet som helhet.