Vi behöver fler grönsaksodlare – så ökar vi Göteborgs livsmedelsförsörjning

Miljöpartiet vill att Göteborg blir bättre på självförsörjning av mat. Den pågående Coronakrisen har belyst den låga självförsörjningen vi har på livsmedel i Sverige. Samtidigt har intresset för odling ökat kraftigt. Runt Göteborg finns stora jordbruksmarker som ägs av staden och som kan brukas ännu bättre.

I ett förslag till kommunfullmäktige föreslår Miljöpartiet flera insatser som ska göra Göteborg mer robust och självförsörjande på mat och samtidigt skapa fler jobb.

Staden och jordbrukarna gör redan mycket bra idag. Men vi måste göra mycket mer och det är därför vi föreslår en satsning så vi stärker Göteborgs livsmedelsförsörjning.

Vi stärker Göteborgs livsmedelsförsörjning genom att:

• Skydda mer jordbruksmark
  • Staden jobba mer för att utveckla odlingen yrkesmässigt och att näringslivets verksamheter inom livsmedelsförsörjning ökar.

Maten livsviktig

Coronapandemin har satt fingret på det som verkligen är viktigt och spelar roll i människors vardag. Rent vatten och bra mat och då ska den också vara producerad på ett hållbart sätt.
Idag har vi alldeles för låg grad av självförsörjning av livsmedel i landet, vi ligger under 50 procent för viktiga baslivsmedel. Därför är det viktigt att ännu bättre skydda den jordbruksmark vi har i Göteborg och att vi odlar ännu mer mat på marken.

Matproduktionen behöver komma närmare människor och mer lokalodlat minskar kommunens sårbarhet vid olika krissituationer.

Vi har goda möjligheter att odla mycket mer mat till oss själva i Göteborg. Staden äger mycket mark men en väldigt stor del är vallodling för häst och djurproduktion. Vi behöver mer matproduktion.

Stadsnära odling ger oss inte bara närproducerad ekologisk mat utan också fler jobb, sociala mötesplatser, medvetna konsumenter och biologisk mångfald.

Politiken har ett ansvar för hur jordbruket kan bli mindre sårbart och mer hållbart. Då kan vi inte förstöra den fina jordbruksmark vi har genom att bygga villamattor eller vägar på den.

Läs hela förslaget