Miljöpartiet de gröna på Gotland ”Kranmärkt”

Vid en ceremoni på tisdagskvällen i samband med Världsmiljödagen, vars tema i år är plast, överlämnade Region Gotlands representant Peter Daun ett diplom samt en glasflaska med Kranmärkt-logga till Miljöpartiet på Gotland som beslutat att ”Kranmärka” organisationen

Kranmärkning är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten. Både offentlig och privat sektor kan Kranmärka sin verksamhet eller ett evenemang och på så vis ta ställning för miljön. Det är enkelt – bara att välja bort flaskvatten till förmån för kranvatten.

Miljöpartiet är första ut av partierna på Gotland att Kranmärka sin organisation och tredje partiet/politiska lokalorganisationen i landet som gör det. Miljöpartiet de gröna i Göteborg var först ut i 2017.

Genom Kranmärkningen vill vi lyfta vikten av vårt fantastiska kranvatten. Vi har länge arbetat för att värna sötvattnet och grundvattnet och de naturliga ämnen det innehåller som är hälsosamma för oss. Vi vill också uppmuntra andra att Kranmärka sig och samtidigt ta ställning för miljön, klimatet och för att det är ekonomiskt mycket bättre, säger Isabel Enström, ledamot i styrelsen och gruppledare för Miljöpartiet.

En liter kranvatten är 300 gånger bättre för miljön och kostar 250 gånger mindre jämfört med samma mängd flaskvatten. Kranvattnet är dessutom lokalproducerat, hälsosamt och hållbart, både för oss människor och miljön.

Kontakt:
Isabel Enström, 070-725 06 02