Slopad moms för solrevolution

Nu tas fler steg för det moderna samhällsbygget med 100 procent förnybar energi till verklighet. Vi miljöpartister vill inkludera så många som möjligt i det arbetet. Därför är vi mycket glada att det nu blir billigare att sätta upp solceller på sitt tak, skriver Lise Nordin, energipolitisk talesperson och Isabel Enström, regionråd Gotland.
Miljöpartiet har i många år arbetat för visionen om ett 100 procent förnybart energisystem. Med Miljöpartiet i regeringen ser vi nu äntligen hur det är på väg att bli verklighet. Steg för steg skapar vi det moderna samhällsbygge som krävs för att möta framtidens utmaningar.I många år hette det att ”visst vore det bra med förnybar energi, men tekniken är för dyr och funkar inte i verkligheten”. Det var kanske sant då, men verkligheten har förändrats, och det fort. Det är få områden där en sådan enastående teknikutveckling skett som inom de förnybara energikällorna. Solkraften är nog det tydligaste exemplet. På bara drygt 5 år har priset på solel sjunkit med 75 procent. Från 60 kronor per watt till dagens 15 kronor. Även vindkraften sjunker stadigt i pris.

Den här fantastiska utvecklingen gör det möjligt att nå ett 100 procent förnybart energisystem. Regeringen tar också stora kliv för att göra målet till verklighet och bidra till omställningen.De kommande åren skalar regeringen upp stödet till solceller kraftigt. Från 50 miljoner till 390 miljoner per år. Regeringen har också tillsammans med Centerpartiet och Vänsterpartiet höjt målen för förnybar energi till 2020, från 25 TWh till 30 TWh. Vi är glada att riksdagen samarbetar brett för hållbarhet och ett miljövänligt energisystem.

Nästa steg i omställningen är att inkludera fler genom att göra det lättare och mer lönsamt att sätta upp solceller på taket. Det arbetet har redan startat genom att det är möjligt att få ersättning för den som säljer el ut på nätet. Regeringen har nu också aviserat att kravet på momsregistrering tas bort för den som sätter solceller på sitt tak. Det innebär att det blir ännu billigare och enklare för människor att delta i en grön omställning.När regeringen presenterade målet om 100 procent förnybar energi steg Sverige i en global ranking över länders attraktivitet för investeringar i förnybar energi. Men omställningen är långt ifrån klar. Vi har fortfarande mycket att göra för att bygga ett samhälle som tar hänsyn till både människor, ekonomi och miljö. I Tyskland kommer exempelvis 8 % av elproduktionen från solkraft, vilket är mångdubbelt mer än i Sverige.

Därför måste vi ta fortsatta steg för att göra det moderna samhällsbygget med 100 procent förnybar energi till verklighet. Vi miljöpartister vill inkludera så många som möjligt i det arbetet. Därför är vi mycket glada att det nu blir billigare att sätta upp solceller på sitt tak. Så blir vi fler som deltar i omställningen.Lise Nordin, riksdagsledamot (MP) energipolitisk talesperson
Isabel Enström (MP) regionråd Gotland

Publicerad i Gotlands Tidningar 1 april 2016