Beklagligt att lägga ner Stånga förskola

2012 beslutade vi som styrde då S, V och MP att öppna en förskola i Stånga skola.

Och nu har allianspartierna med stöd av SD beslutat att lägga ner förskolan.

Vi såg då, att för en landsbygdsskola ska klara sig på sikt, så behöver det finnas en förskola i anslutning till skolan eller åtminstone en på samma ort. Att hålla ihop skola, förskola, fritids och se det som en enhet, ansåg vi då precis som nu, är en förutsättning för att behålla en levande landsbygd med landsbygdsskolor.

Då var Stånga skolan nedläggningshotad, i dag är det en skola med många barn, bra resultat och en budget i balans. Numera så har skolan till och med så många barn att lokalerna inte räcker till i höst utan man behöver använda förskolans yta också.

En förskola bör finnas nära barnens hem då man som förälder hämtar och lämnar varje dag. Har man sen också barn på fritids så kommer man till hösten tvingas att åka till två platser för att lämna på morgonen och hämta på eftermiddagen.

Det är svårt att rekrytera utbildad personal till små skolor och förskolor utanför Visby får vi veta av förvaltningen och det stämmer säkert.

Men om vi ska ha en levande landsbygd så måste vi hitta lösningar istället för nedläggning. Jag är rädd för att Stånga förskola annars bara kan var den första av fler stängningar utanför Visby under den här mandatperioden med de styrande allianspartierna med stöd av SD. Vi från S, V, MP och FI yrkade på att utveckla och stärka istället för att lägga ner.

Jag hoppas på en dialog över blockgränserna för hitta lösningar på framtidens utmaningar för Gotlands skola och förskola.

Lisbeth Bokelund (MP) ledamot i Barn och utbildningsnämnden

Publicerad i Gotlands Tidningar 22 april