MP Hallsberg går till val utan samarbete med andra partier

Kvinna promenerar cykel bredvid pendeltågKvinna promenerar cykel bredvid pendeltåg

MP Hallsberg går till val utan samarbete med andra partier

Miljöpartiets Anderas Tranderyd uttalat sig till Nerikes Allehanda och Sydnärkenytt angående samarbeten efter valet. Miljöpartiet i Hallsberg kommer att gå till val som ett fristående parti, utan planerade samarbeten med andra partier. Andreas säger: ”– Vi väljer att gå till val själva för att se hur valresultatet kommer att bli. Vi har inte talat ihop oss med något annat parti.”

Den senaste mandatperioden har Miljöpartiet samarbetat med koalitionen som består av Liberalerna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna. Mandatperioden innan samarbetade Miljöpartiet med Socialdemokraterna.

Andreas säger att MP är ett parti som kan samarbeta med flera andra partier. Om det viktigaste valfrågan säger han till NA: ”– Vi måste öka takten när det gäller klimatfrågorna, klimatomställningen och vi behöver bli mer självförsörjande.”

Till Sydnärkenytt säger Andreas att ”samarbetet som de haft i koalitionen har fungerat bra men att man nu inför valet inte vill låsa sig till något alternativ. Tidigare mandatperioder har Miljöpartiet samarbetat med Socialdemokraterna, men efter valet 2018 så valde partiet att gå i opposition,

– Vi fick inte tillräckligt med gehör för miljö och klimatfrågorna. Nu fyra år senare är vi redo att återigen söka ett majoritetssamarbete med de partier som är villiga att styra Hallsberg mot en mera hållbar och solidarisk kommun, fortsätter Tranderyd.”

Läs hela artikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-08-26/mp-gar-till-val-utan-samarbete-med-andra-partier

Läs hela artikeln i Sydnärkenytt här, länk [öppen för alla]: https://www.sydnarkenytt.se/hallsberg/artikel/miljoepartiet-i-hallsberg-laemnar-oppositionssamarbete