Drömprojekt om kultur kan förverkligas

Gästkrönika av Tove Bergman i Hallandsposten.

Som avslutning på kulturdebatten på Halmstads teater den 9 april fick vi deltagande politiker en väldigt inspirerande uppgift med oss hem. Uppgiften, eller kanske snarare utmaningen, handlar om att vi på Kulturnatten i september får en möjlighet att presentera våra kulturella drömprojekt.

För oss i Miljöpartiet de gröna är det självklart att vi vill stärka konstens och kulturens ställning i Halmstad. Frågan är hur man bäst uttrycker det i ett enda projekt. Det räcker ju inte att berätta att vi vill ge fler barn och ungdomar möjlighet att delta i Kulturskolans verksamhet. Eller att berätta att vi vill bygga en fullstor konsthall, med plats även för större utställningar. Eller att vi vill ha kvar Dramalogen, som stöd för unga kulturutövare när de ska ta sina första steg ut på en småsnårig arbetsmarknad. Eller att vi, hellre än ett konserthus, vill ha en ny flexibel scen för såväl konserter som dans, teater, föreläsningar, debatter, filmvisningar och gärna även annat.

Ett drömprojekt handlar snarare om att ta alla dessa tankar och låta dem mötas. Varför inte någonstans vid Tullkammarkajen? Kanske intill björkdungen på andra sidan marknadsplatsen. Med utsikt över Nissan. Där skulle man kunna förverkliga nya lokaler för Kulturskolan, så att de kan samla sin idag utspridda verksamhet. Intill den nya flexibla scenen. Intill den nya konsthallen, med utställningslokaler, konstpedagoger och inte minst en pedagogisk verkstad. Där förskolebarn och grundskole- och gymnasieelever är välkomna på dagtid och kulturskolans bild- och formundervisning kan hålla till på eftermiddagar och kvällar. Och varför inte en och annan Halmstadbo eller besökande konstnär under sommarmånaderna.

Det kanske svåraste och mest spännande är att komma på hur man tydligast presenterar helheten. Inte minst den del som än så länge är lite hemlig  …

Det bästa är nog att detta är ett drömprojekt som är fullt möjligt att förverkliga redan inom några år. Det enda som krävs är att man inser konstens och kulturens omistliga betydelse för ett hållbart och mänskligt samhälle. Då förstår man att vi behöver förverkliga många både små och stora drömprojekt de kommande åren.

Tove Bergman, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Halmstad