Förändringar i skolans organisation
Förändringar i skolans organisation i Halmstad har varit på gång länge. Vi välkomnar en öppen diskussion om vad som kan och bör göras.
Varför diskuteras förändringar?
Det finns tre huvudanledningar till att förändringar diskuteras.
Den första anledningen är att det finns ett överskott av skollokaler. Kommunens skolor skulle kunna ta emot fler elever än idag, utan att man behöver utöka lokalytan.
Den andra anledningen är att det samtidigt finns en brist på förskolelokaler i de centrala delarna av staden.
Den tredje anledningen är att det är svårare att bedriva en tillräckligt bra pedagogisk verksamhet vid små skolor, framförallt för år 4-6 och än mer år 7-9. Det är svårare att få behöriga lärare, det saknas en del speciallokaler och man har sämre tillgång till övrig personal (bland annat specialpedagoger, skolsköterskor och skolbibliotekarier).
Vad vill Miljöpartiet?
Det är viktigt att tänka långsiktigt när man funderar på vilka förändringar som är mest lämpliga att genomföra. Det är också viktigt att utgå från barnperspektivet och sträva efter de lösningar som är bäst för barn och ungdomar.
1) Skolor i kommunens mindre tätorter
Vi vill att det, förutom i staden, ska finnas skolor i alla de tätorter som pekas ut som serviceorter i den nya översiktsplanen (Steninge, Haverdal, Harplinge, Gullbrandstorp, Getinge, Kvibille, Oskarström, Åled, Simlångsdalen, Trönninge och Eldsberga).
Det innebär att barn- och ungdomsförvaltningen måste hitta sätt att lösa organisationen så att det går att bedriva en bra pedagogisk verksamhet även vid små skolor.
2) År F-9-perspektiv
Vi håller med om att det är viktigt att ha ett perspektiv som ser varje barns skolgång från förskoleklassen till år 9. Detta innebär dock inte att man behöver eller bör ha skolor som rymmer alla tio åren på samma geografiska plats. Det viktiga är att det finns ett nära samarbete mellan berörda skolor så att man har en helhetssyn i arbetet med barnen.
3) Förändringar när det gäller skollokalerna
Vi är självklart positiva till en översyn av skolans lokaler. Om vi kan använda lokalerna mer effektivt frigör vi resurser som kan användas framför allt till fler lärare. Vi tror dock mer på möjligheterna att lämna delar av skolor, än att lägga ner hela skolor.
4) Nya förskoleavdelningar i tidigare skollokaler
Vi kan tänka oss att en del skollokaler istället används till nya förskoleavdelningar. En förutsättning är att de går att anpassa för att bedriva en bra förskoleverksamhet. En annan lika viktig förutsättning är att förskolan får en tillräckligt stor, ostörd och grönskande utemiljö.
Aktuella förslag
De skolor som senast diskuterats är Frennarps byskola och Holms skola.
När det gäller Frennarps byskola finns ett beslut i barn- och ungdomsnämnden om att den får finnas kvar.
Framtiden för Holms skola är mer oklar. Vi har för vår del sagt att vi vill att den ska finnas kvar som en F-3-skola. Vi är dessutom positiva till att man bygger en ny förskola i Holm. Helst i närheten av skolan.
För mer information, kontakta:
Tove Bergman, gruppledare i kommunfullmäktige
Tel: 073 – 619 39 90
E-post: tove.bergman@halmstad.se
Maria Söderberg, ledamot i barn- och ungdomsnämnden
Tel: 073 – 702 89 95
E-post: maria.soderberg@mp.se
(Texten uppdaterad 140717.)