Miljöpartiet vill satsa på Högskolan i Halmstad

Debattartikel i Hallandsposten

Sverige står inför omfattande utmaningar. Skolresultaten sjunker, ungdomsarbetslösheten biter sig fast kring 20 procent och allt fler unga och äldre slås ut i en allt hårdare arbetsmarknad. Samtidigt finns mycket arbete att göra för att ställa om Sverige, för att leda arbetet för ett bättre klimat.

I denna tid väljer regeringen att minska på utbildningsplatserna på högskolor och universitet. Fram till år 2016 vill regeringen minska antalet utbildningsplatser med 10 300, vilket medför att färre kan läsa vidare på högskola och färre kan förverkliga sina livsdrömmar.

Miljöpartiet vill annorlunda och vi motsätter oss regeringens neddragningar. Den högre utbildningen i Sverige är i behov av långsiktiga planeringsförutsättningar och ökad anknytning mellan utbildning och forskning. Vi vill satsa på högskolan för att Sverige ska kunna ställa om. I vårt budgetförslag satsar vi 157 miljoner kronor mer än regeringen till Högskolan i Halmstad åren 2014-2017. Våra satsningar möjliggör:

1) En undervisningsgaranti. Tid med lärare är den enskilt viktigaste frågan för många studenter. Miljöpartiet vill garantera lägst tio timmars lärarledd undervisningstid varje vecka för studenter i grundutbildning.

2) Praktik i alla utbildningar. Det saknas idag konkret arbetsmarknadsanknytning i många utbildningar. Även samhällsvetare, naturvetare och humanister ska ges möjlighet att möta den kommande arbetsmarknaden under utbildningstiden i form av praktik. Alla studenter och forskare ska även erbjudas stöd i sin karriärutveckling.

3) Universitet och högskolor öppna för fler. Utbildningen fungerar bäst när människor från olika bakgrund träffar varandra. Vi vill förändra resursfördelningssystemet till högskolan så att det bättre stimulerar en rekrytering från socialt, etniskt och geografiskt underrepresenterade grupper och återinföra rätten för alla att studera gratis på svenska lärosäten.

4) En god tillgång på utbildningsplatser. Vi säger nej till regeringens nedskärningar av antalet utbildningsplatser. Lärosäten ska inte behöva lägga ner välfungerande högkvalitativa utbildningar.

Miljöpartiets satsningar uppgår till totalt 9,5 miljarder kronor under de kommande fyra åren. Det är nödvändiga satsningar. En väl fungerande högre utbildning och forskning är avgörande för Sveriges omställning till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Tove Bergman (MP), gruppledare

Jabar Amin (MP), riksdagsledamot, utbildningspolitisk talesperson