Utred konstgräsplanen tillsammans med de som berörs

Konstgräsplan på Andersberg

För Miljöpartiet och Vänsterpartiet är det av yttersta vikt att invånarna är delaktiga och medvetna om förändringarna av deras närmiljö. När vi nu ska besluta om konstgräsplan på Andersberg vid kommunstyrelsens möte så kommer vi därför föreslå att ytterligare studie görs – med särskild emfas vid dialog med berörda föreningar och invånare.

Att flytta och splittra koloniföreningen känns inte som en bra idé. Tillsammans med föreningen kanske det kan gå att göra en flytt av deras verksamhet på ett sätt som gynnar föreningen i det längre perspektivet, låt föreningen vara med och arbeta med den frågan.

Av de föreslagna placeringarna är det tydligt att förslaget på något sätt landar i det minst dåliga med tanke på den långa lista med nackdelar som presenteras. Vidare noteras t.ex. att en förskola inte är lämplig att placera på platsen med tanke på närheten till ställverket. Den aspekten bör vägas in tyngre när det kommer till att utveckla området för idrott och rekreation.

Vårt yrkande i sin helhet.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet yrkar att:

1. Kommunstyrelsen beslutar att godkänna lokaliseringsstudie Andersberg.

2. Kommunstyrelsen beslutar att ge kommunledningsförvaltningen i uppdrag att i samverkan med berörda förvaltningar och bolag arbeta utifrån beslutad lokaliseringsstudie med följande ändringar och förtydliganden:

– Att fördjupad utredning av påverkan av strålning från ställverket kopplat till Halmstad 8:1 samt barnkonsekvensanalys prioriteras i ett första skede.

– Att parallellt med fortsatt arbete med lokalisering av konstgräsplan på Halmstad 8:1 utreder och arbetar för möjlig alternativ placering av konstgräsplan till Halmiavallen, Fylgiaparken (p12) kopplat till eventuell strålning på Halmstad 8:1, samt insatser för att underlätta trygg förbindelse mellan områdena.

– Att vid eventuell flytt av kolonilotterna arbetar för möjlig placering av dessa till ett gemensamt område.

3. Att särskilda satsningar på kommunikation, samt i dialog med berörda grupper, görs i samband med det fortsätta arbetet och framtagande av detaljplaner.