Motion om idrottspolitiskt program

I Kommunfullmäktige den 16 maj lägger Miljöpartiet Hammarö en motion där vi yrkar på att kommunen borde ta fram ett idrottspolitiskt program, samt en utvecklingsplan för kommunens idrottsanläggningar.
Det finns många olika föreningar i Hammarö kommun och de är viktiga för samhället. Kommunen som helhet utvecklas av det stora engagemang som finns i föreningslivet och idrottsföreningarna. Här finns många av våra barn och unga i en utvecklande miljö som är bra för hälsan och ger ett socialt utbyte.

Hammarö har många kommunala idrottsanläggningar. Ett idrottspolitiskt handlingsprogram där idrottsföreningarnas framtida behov och önskemål kommer fram är av stor vikt för en långsiktigt hållbar planering.

Vi föreslår för Kommunfullmäktige att:

– Ett handlingsprogram tas fram genom att en bred dialog förs med idrottsföreningar genom fokusgrupper med ungdomar, ledare, aktiva idrottare och via Hammarö kommuns medborgarpanel "Hammaröpanelen".

– En handlinsplan tas fram för kommunens samtliga idrottsanläggningar.