Miljöpartiet överklagar Länsstyrelsens beslut att skjuta Södertörnsvargen

Idag beslutade Länsstyrelsen att bevilja skyddsjakt på Södertörnsvargen. Miljöpartiet har redan samma dag skickat in en överklagan med ansökan om inhibition, dvs att man inte får skjuta Södertörnsvargen innan Förvaltningsrätten har tagit ett beslut.

Det är många villkor i Länsstyrelsens beslut som Miljöpartiet de Gröna i Haninge reagerar på. Hur kan man tillåta jägarna att åka med bil och halvautomatiska vapen på vems mark som helst och med hur starka lampor som helst hela natten? Det låter inte rimligt, tyckte MP Haninges ordförande och politiker. Att Södertörnsvargen inte ens borde skjutas är en självklarhet eftersom hon fortfarande bara visat upp normalt beteende för en valp och ungtik. Nyfikenhet och lekfullhet är helt naturligt för Södertörnsvargen och MP Haninge ser inte att de olyckliga fårattackerna kan lastas Södertörnsvargen. Tidigare ansökningar från Tyresta by om att få sätta upp rovdjursavvisande stängsel hade nekats och vi ser nu när de senare har beviljats att vi inte ens behöver nattbevakning av fårhagarna längre.

Nu hoppas Miljöpartiet de Gröna i Haninge att Förvaltningsrätten snarast beslutar om inhibition och sedan beslutar i ett senare skede att beslutet om skyddsjakt är olagligt. MP Haninge är beredda att driva fallet ända upp till EU-domstolen!

PS. Ett överklagande är oftast ganska långt och svårläsligt men hela överklagandet kan du läsa här