Centerpartiet sviker klimatet

Insändare i Härryda posten den 18 januari 2017
I en tidigare insändare i Härryda Posten påstår Centerpartiet att flyget har en minimal påverkan på klimatet. Klimatpåverkan från svenskarnas flygresande nationellt och internationellt är nu lika stor som påverkan från allt bilresande i Sverige. Men flygsektorn betalar i dag avsevärt mindre än om den skulle beskattas som vägsektorn

Arktis är 20 grader varmare än normalt. Planeten riskerar att förstöras om vi inte tar ansvar för våra handlingar. Insatser både på internationell och nationell nivå krävs om vi ska nå upp till våra åtaganden på klimatområdet. Vi vet att flygets utsläpp har stora miljökonsekvenser och är en av orsakerna till klimatförändringarna. Det är oroväckande att i det läget se de borgerliga partiernas så kallade ”gröna röst”, Centerpartiet, så kraftigt motarbetar skatt på flyg.

I Centerns värld finns klimatproblemen alltid någon annanstans. De säger sig istället vilja lägga större vikt vid internationella avtal som bidrar till att minska flygets oljeberoende, vilket är bra i sak. Problemet är att oljebränslets andel är nästintill total i dagsläget och att vänta på ett avtal som skulle få in mer biodrivmedel i tankarna skulle ta tid som planeten inte har.
Flyget måste stå för sina samhällsekonomiska kostnader. En beräkning på flygets kostnader utan att räkna in koldioxidutsläppen blir oseriös. Flygskatteutredningens förslag är att skatten ska bli 80 kronor per biljett för en inrikes flygresa.

Prioriterat just nu, tvärt emot vad Centerpartiet säger, är att får ner antalet resor med flyg både inom Sverige och internationellt. Ska vi vara pådrivande internationellt bör vi föregå med gott exempel. Just nu är flygbränslet i stort sett obeskattat i Sverige, till skillnad mot alla andra trafikslag. Trots att flyget är det i särklass mest miljöbelastande. Är det verkligen att ta ansvar för klimatet och kommande generationer?
Beräkningar från regeringens utredare visar att närmare 1,8 miljarder kronor kan komma staten till godo årligen genom skatten. Pengar som bland annat kan användas till att bygga ut tågnätet och till kommunala satsningar som bidrar till omställningen från fossilt till klimatsmart och som dessutom kan ge nya jobb. Med mer utbyggd tågtrafik får vi i Västsverige fler möjligheter att välja ett klimatsmart resande

Vi konstaterar att sju av tio i befolkningen stödjer flygskatten och ser den som någonting positivt och rättvist. Centerpartiet har alltså inte bara argumenten mot sig utan även opinionen.

Roland Jonsson, MP Härryda
Birgitta Olsson, MP Härryda