Debattinlägg i budgetdebatten 14 november 2016

Debattinlägg i budgetdebatten 14 november 2016

Av Marcus Berggren
Ordförande, ledamöter, åhörare

Jag yrkar på miljöpartiet de grönas förslag till budget.

Jag skulle dock vilja berätta mer om vårt förslag till att skjuta till pengar för en cykelplan och om varför det är mer än planering av lite GC banor.

En cykelplan ska ses som en fördjupning av kommunens övriga trafikstrategi och hade kunnat varit ett viktigt dokument i den fördjupade stadsbyggnadsstudie som Allians för Härryda nu beställer. En cykelplan ska dock täcka hela kommunen och inte bara Mölnlycke tätort.

Vi är som tidigare sagts inne i en stor expansion av bostäder och infrastruktur. Redan idag har vi begränsad plats på våra vägar. Och ju fler vi blir … desto mindre plats blir det.

Jag är en stor fantast av elbilar och självkörande bilar men dessa tar lika mycket plats och är på många sätt lika ineffektiva som fosilbilar inne i våra samhällen.

Vi i miljöpartiet arbetar på alla nivåer för att vårt transportsystem ska vara effektivt och hållbart. Rätt typ av transport vid rätt tillfälle. Rätt typ av drivmedel för uppgiften. Mångfald i trafiken innebär att alla trafikanter kommer fram säkert, snabbt och bekvämt.

En del av detta effektiva transportsystem är cykling. Vi ser cyklingen som ett eget trafikslag som ska prioriteras.

Dagens cyklar och kläder gör cykeln plötsligt kan konkurrera med bilen och kollektivtrafiken för många resor. Att sköta jobbpendlingen, vardagspusslet är inte bara för de med starka ben och tjockt pannben utan även för en soffpotatis som mig själv.
Bra för hälsan och bra för alla de som förlorar på att ha ofriska vänner, släktingar eller medarbetare.

Att man sedan kommer på sig själv att le bredare än någonsin är bara en positiv bieffekt.

Menar vi att alla ska cykla? Hatar vi bilar? Nej, men genom att ge möjlighet för fler att välja alternativ till bilen så frigör vi inte bara utrymme på vägarna för kollektiv och yrkestrafiken det blir också mer utrymme och effektivare för de som fortfarande i olika situationer behöver använda bilen. Bra för alla de transportintensiva företag vi har i vår kommun.

Detta skapar också tryggare trafikmiljöer för alla; gångare, cyklister och bilister.

Om nu planerna på ett nytt samhälle trots alla nackdelar ändå ska byggas i skogen mellan Mölnlycke och Landvetter, och Alliansen menar allvar med att bygga ett hållbart samhälle från grunden är ni då beredda att prioritera gångtrafik, cykel och kollektivtrafik framför bilen? Är ni beredda att bygga ett samhälle fritt från bilköer eller riskerar invånarna i Landvetter södra också behöva spendera timmar varje vecka i självkörande elbilar fast i bilköer…

En cykelplan är en del i att bygga ett effektivt och hållbart samhälle.

Vad ska det då stå i en cykelplan? Personligen önskar jag bättre underhåll och vinterhållning av cykelstråken. Idag sandas cykelbanorna vilket gör att man istället för att cykla på vit snö får cykla på brun. I Mölndal och Göteborg sopsaltar man vilket ger en helt annan trafiksäkerhet och framkomlighet.

Det verkar också vara fritt fram för entreprenörer som utfört arbete på cykelbanor att lämna dessa i ett skick som lämnar mycket att önska. Sträckor utan asfalt, utan skyltar och med höga kanter kan lämnas orörda länge tills folk börjar klaga.

Fler vägar där vi inte blandar gångare och cyklister. Att man inte bygger cykelbanor rakt genom busshållplatser.

Att man i parkeringsnormen tar med cykelparkering. Idag är cyklarna mer avancerade och därmed dyrare, dessa vill man kunna låsa in under tak och inte ha stående utanför porten.

Jag önskar att cykel också ska ges plats längs våra vägar på landsbygden. Idag är det förenat med livsfara att cykla längs många av de stora vägarna utanför tätorterna. Säkrare trafikmiljöer för cyklister kan göra att fler kan välja att ta cykel till bussen eller tåget istället för bilen.

Bättre både för miljön och plånboken.

Tydligare, men framförallt färre situationer där bil och cykel blandas. Det är inte roligt för vare sig bilisten eller cyklisten att tvingas till kraftiga inbromsningar. Många av dessa situationer beror inte på stressade bilister eller galna cyklister utan på dålig infrastruktur.

Avslutningsvis skulle jag vilja referera till trafikverket; ”En cykelplan är en bra grund för systematiskt arbete med cykling. Cykeln som fordon måste ses i ett bredare sammanhang. Cykeln utgör genom sin lättillgänglighet och relativt höga hastighet på korta och medellånga avstånd i stadsmiljöer ett komplement till kollektivtrafiken.

För att det ska vara möjligt att realisera potentialen som cykeln utgör på dessa resor behöver vi säkerhetsställa nödvändig cykelinfrastruktur. I praktiken kan det betyda att det går att ta sig tryggt och säkert till kollektivtrafikanslutning och att det finns cykelparkering av tillfredställande kvalitet i på stationer och vid hållplatser. Vi måste också samverka med andra som regionala kollektivtrafikmyndigheter, operatörer, kommuner och fastighetsägare.”

Vi önskar därför att alliansen överväger att ta med detta i budgeten utfall att en majoritet av ledamöterna mot alla odds skulle rösta nej till miljöpartiets förslag till budget, tack.

Sedan var det en sak som jag bara inte kunde låta passera …jag finner det arrogant och ovärdigt oss svenskar och Härrydabor det som står i första meningen på sidan 234… ”- så kallade ensamkommande” I ett svep misstror dessa herrar i (sd) alla dom barn och ungdomar som lämnat sina familjer för en bättre framtid. Att detta är vanligt på nätet är vi vana med men att denna typ av formuleringar har blivit så normaliserad att det skrivs i en budgetmotion är sorgligt.

Relaterade nyheter

Härryda, 25 oktober 2025

Bygg inte framtidens skola på osäker grund

Härryda, 13 oktober 2025

Miljöpartiet: Ta ett annat beslut – det är inte för sent!

Härryda, 10 oktober 2025

Ny representation i Miljö och Bygglovsnämnden samt Socialnämnden

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter