Detaljplan Landvetter Airport City
Insändare till Härrydaposten 18 mars 2015
Den första detaljplanen för en del av exploateringsområdet vid flygplansmotet vid Göteborg Landvetter Airport omfattar den ”centrala” del av exploateringsprogrammet.Exploateringsprogrammet ska möjliggöra en etablering av logistik, lager, kontor industri och handel. De övriga detaljplanerna som kommer, omfattar en östra och en norra del.
Den totala exploateringen kommer att omfatta flera tusen nya arbetsplatser och en handelsplats (köpcentrum). Handelsplatsen kommer att som jämförelse vara större än Allum i Partille.
När man nu delar upp exploateringen i många detaljplaner så drar man slutsatsen att varje detaljplan inte har någon betydande miljöpåverkan. Om man nu bygger flera stora arbetsplatser och ett stort köpcentrum så är det ett mindre underverk att man kan genomföra det utan någon betydande miljöpåverkan.
I detaljplanen anges att området ”saknar höga naturvärden”, man skriver dock i ett annat kapitel att ”Området kring Stora och Lilla Dammtjärn, är klassat som ” klass 3-högt naturvärde” i kommunens naturvårdsplan och omfattas av EU:s art och habitatdirektiv”
I detaljplanen finns en trafikutredning som anger ”programmet innebär en betydande trafikökning till, från och inom föreslaget utvecklingsområde”. Krav från Trafikverket är att den nuvarande trafikplatsen byggs ut och detta kommer att kosta ca 41 miljoner. Kommunen räknar med att få tillbaka investeringen från exploatörerna.
I Härrydas miljöpolicy står bland annat att:
- Låta resurshushållning och kretsloppstänkandet genomsyra verksamheten.
- Ta hänsyn till natur- och kulturvärden samt värden för friluftsliv och folkhälsa.
I Härrydas kommun verksamhetsmål finns också uttalade ambitioner att minska bullerpåverkan i kommunen. I Landvetter har vi problem med bullerstörningar från trafiken och den blir nog inte mindre med en handelsplats dit man endast kan ta sig med bil. Skapa istället förutsättningar för våra lokala centrum att blomstra och utvecklas.
Miljöpartiet i Härryda