Författarfristad

Miljöpartiet har i sin motion yrkat på att Härryda kommun ska verka för att bli värdkommun för en fristadsförfattare.

I tjänstemännens skrivelse som svar på motionen skriver ”Sektorn för utbildning och kultur anser att arbetet med fristäder är ett sätt att värna yttrandefriheten och mänskliga rättigheter. Sektorn bedömer att Härryda kommun har förutsättningar att bli en fristad”

Alliansen( M, L, C, KD) tillsammans med SD och KP i Härryda röstade i senaste fullmäktige ner miljöpartiets motion om att kommunen under två år ska erbjuda en författare eller journalist från ett land där man kringskär det skrivna orden en fristad i vår kommun.

Liberalerna skriver i partiprogrammet ”Sverige ska öka sitt engagemang i det internationella kulturarbetet. Sverige ska verka internationellt för den konstnärliga friheten och erbjuda fristäder för förföljda kulturskapare” Fina ord som hos Liberalerna i Härryda inte har någon betydelse. Ännu mer konstigt blir det när vi vet att både Liberalerna och Centerpartiet har skrivit egna motioner i frågan och lämnat in i ett flertal kommuner i Sverige

Hur ska vi tolka det här? Moderater och SD har deklarerat att de är emot författar- fristäder. Det blir mer och mer klart att småpartierna i Alliansen utplånar sin hjärtefrågor och ställer sig lydigt i ledet bakom moderaterna. En röst på Liberalerna i Härryda är idag en röst på en moderat politik.

Flera kommuner i Sverige ställer upp för förföljda författare. Göteborg ställde upp för författaren Svetlana Aleksijevitj från Vitryssland. Hon bodde under åren 2006-2008 i Göteborg och fick möjlighet att göra sin röst hörd för sina landsmän. 2015 fick hon nobelpriset i litteratur. Vi som lever i den ”fria” världen där vi kan utrycka oss utan rädsla och censur har ett ansvar att ställa upp för de där detta inte är möjligt. Det kan göra skillnad för ett helt folk.

På Svenska Pen:s hemsida kan man läsa: ”För varje författare, varje penna och varje ord som får verka fritt, så ökar också friheten för miljoner andra i samma land”

Roland Jonsson
Miljöpartiet de gröna