Helhetssyn eller stuprörsfällor i den nya organisationen?

Insändare i Lokalpressen Härryda den 10 oktober 2020.

Den 1 januari 2019 startade Välfärdsnämndens arbete i Härryda kommun i den nya organisation, som fördelar ansvaret för olika frågor mellan Kommunstyrelsen och Välfärdsnämnden, precis som Maria Kornevik Jakobsson skrev i sin insändare den 27 sept.
Den största utmaningen när ansvaret delas upp inom en organisation är att skapa en helhet, där de olika delarna samverkar, att det inte skapas stuprör. Många frågor har en bredd, där hänsyn måste tas till olika aspekter för att skapa bästa möjliga resultat. Ett intresse måste finnas av att tillvarata så mycket som möjligt av de samverkanspartners som kan vara aktuella, inte tänka i termer ”egna” frågor som ska värnas för inblandning.

Vi kan alla vara överens om att det gick riktigt fel när planeringen av en ny skola i Mölnlycke, Internationella Engelska Skolan, sågs som enbart en fråga om lokalisering, vilket innebar att varken Välfärdsnämnden, ansvarig för skolverksamheten, eller barn och föräldrar i området blev involverade. Tänk så annorlunda denna fråga hade kunnat utvecklas om agerandet hade skett enligt Strategiplan Agenda 2030, en plan beslutad av Kommunfullmäktige 2019 12 19, och som skall ligga till grund för allt arbete inom kommunen för att uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar värld. Här kan man t ex läsa under rubriken ”Strategi Samverkan och partnerskap, Tillsammans gör vi större skillnad”att ”Förvaltningen kommer aktivt att söka dialog, samverkan och partnerskap med näringsliv, civilsamhälle, akademin samt andra kommuner och myndigheter för att utveckla och driva arbetet för hållbarhet framåt.” Om detta synsätt hade fått råda hade de initierade och kloka åsikterna från vår viktigaste samverkanspartner, barnens vårdnadshavare, kunnat beaktas och tillvaratas så snart tanken på en skoletablering i området väcktes i stället för att de skulle tvingas agera via namninsamlingar, protestmöten mm.

Att Välfärdsnämnden skulle involveras för att skapa ett underlag är naturligtvis en självklarhet. En eventuell etablering av en skola av detta slag skulle påverka skolor i hela kommunen, en fråga som måste förberedas och betraktas utifrån olika perspektiv. Den fortsatta planeringen gällande frågan om lokaliseringen skulle ju därefter kunna hanteras på ett helt annat sätt än som skedde. Skolinspektionen, som fattar beslut om och ansvarar för tillsyn, tar tillvara kommunernas åsikter innan godkännande om etablering av fristående skolor fattas.

Naturligtvis förutsätter kommunens bedömning en bredd, där lokaliseringen är en faktor, som inte enbart kan påverka Skolinspektionens beslut. Vi i Miljöpartiet de Gröna menar att det är på samma sätt kommunen måste arbeta för att uppnå framgång. Utgår vi från den antagna strategiplanen är det en helhetssyn som ska genomsyra allt arbete, så att kloka beslut fattas – inte minst när det gäller en så viktig kommunal verksamhet som kommande generationers utbildning.

Inga-Lena Persson
Marie Strid