Högadalsskolan

Insändare i Härryda posten och Partille tidning den 11 september 2019
I Härryda posten från den 9 september svarar majoriteten att man tänker fortsätta att driva frågan om nedläggning av Högadalskolan. Enligt insändaren skall det vara en transparant process med information om de olika stegen av nedläggningen, samtidigt får föräldrarna inte svar på en enda fråga om varför man ska lägga ned en fungerande skola. Det medanmärkningsvärda är också att insändaren är undertecknad av förvaltningsledningen och den politiska ledningen tillsammans. Enligt uppgift kom initiativet till att skriva en gemensam insändare från politiska ledningen. Det är en mycket oroande signal- att politiken försöker påverka förvaltningen i deras arbete med avsiktsförklaringen och en ny skola.
I Lokalpressen från 8 september ger Per Vorberg ge sin syn på ärendet. Han säger att anledningen till att man valde Högadalsskolan var att det finns en detaljplan som är bra och det är lätt att bygga där. Man måste starkt ifrågasätta Per Vorberg kunskaper om att bygga en ny skola i mycket tättbebyggt område och bredvid en verksam skola.
Per Vorberg påstår också att kommunen kan ställa krav på förtur för de elever som idag går på Högadalsskolan. När det gäller kösystem omfattar inte Skolinspektionens urvalsgrunder att man kommer från en annan specifik skola.
Grundfrågan om Högadalsskolan är. Varför ska man lägga ned en väl fungerande skola. Den frågan kan inte Per Vorberg svara på.
Vi i Miljöpartiet och Socialdemokraterna stödjer föräldrarnas starka engagemang för att rädda Högadalsskolan. Vi kommer fortsätta att arbeta politiskt för att stoppa detta huvudlösa förslag.
Både Miljöpartiet och Socialdemokraterna har skrivit varsin interpellation till Per Vorberg och Maria Kornevik Jakobsson. Dessa interpellationer kommer upp på kommunfullmäktiges möte den 17 oktober . Vi uppmanar alla föräldrar/medborgare att komma och lyssna på de svar ni inte fått från Per Vorberg och Maria Kornevik Jakobsson- trots givna löften om en transparant process.
Vi i Miljöpartiet och Socialdemokraterna uppmanar Alliansen och dess stödpartier att dra tillbaka avsiktsförklaringen och istället ge förvaltningen i uppdrag att ytterligare utveckla den väl fungerande Högadalsskolan. Det är att prioritera och ta kommunens uppgift på allvar; att barnens skolgång är trygg, säker och förutsägbar!

Roland Jonsson Patrik Linde
Miljöpartiet i Härryda Socialdemokraterna i Härryda