Huvudanförande i budgetdebatt 14 november 2016

Av Roland Jonsson
Budgetplan från miljöpartiet de gröna för åren 2017-2019

Miljöpartiet lägger fram en budget för ett hållbart samhälle.

Vi har framförallt inriktat vårt budgetförslag inom områdena barn-och ungdomar, skolan, kulturen, miljön, folkhälsan och ett hållbart samhälle/hållbart byggande och vi vill utveckla hela kommunen.

Miljöpartiet i Härryda anser att det återstår mycket arbete innan kommunen lever upp till miljöpolicyn och kommunens miljömål.

I förra årets budget föreslog MP Härryda en budgetförstärkning för att genomför mindre grupper i förskolan. Den Socialdemokratiska och Miljöpartistiska regeringen har anslagit medel till mindre grupper i förskola och skola. Anslaget ingår redan i förvaltningens budgetförslag för 2017-2019.

I budgeten för 2016 föreslog vi även en budgetförstärkning till lärarlöner. I förvaltningens budgetförslag för 2017-2019 finns nu en sådan budgetförstärkning.

Miljöpartiet vill satsa ytterligare medel till kulturskolan så att avgiften kan sänkas med 100 kr per elev. Det är viktigt att de som går i kulturskolan även bidrar ekonomiskt, annars finns det risk att den inte upplevs som lika viktig.

Vi föreslår en ny tjänst som dramapedagog så att alla elever får kulturella upplevelser. Dagens skola brottas med stora utmaningar. De strömningar som vi ser i samhället i stort återfinns naturligtvis även i skolans värld. För att elever skall få möjlighet till trivsel i skolan krävs ett enträget arbete för att utveckla skolan i frågor kring bland annat mobbing och diskriminering. Alla elever ska kunna känna trivsel och trygghet i sin vardag och på så sätt ha möjlighet till lärande och utveckling. Nyanlända elever skall smidigt kunna komma in i skolarbetet i sitt nya land och på så sätt kunna tillvarata sina möjligheter både för sin egen del och som en resurs i samhället.

Kulturen är en mycket viktig del i samhället för alla åldrar och vi vill inte ha några budgetnedskärningar inom detta område.

Förvaltningen föreslår en budgetnedskärning på biblioteket i Mölnlycke som vi motsätter oss.

I alliansen budget finns även en budgetnedskärning när det gäller ”konstnärlig utsmyckning från vedertaget nivå på 1 % till 0,5%. Man har lyckats smyga in denna förändring i investeringsbudgetens tabell men ingen motivering i texten. Hur många av alliansens ledamöter visste om detta.

Miljöpartiet har drivit miljöfrågorna kraftigt både i samhällsbyggnadsberedningen, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Vår kommun är en kraftigt expanderande kommun men även en kommun med mycket stabil ekonomi.

I samhällsbyggnadsberedningen har vi i enighet mellan partierna tagit fram nya miljömål som skall fastställas av Kommunfullmäktige.
Dessa miljömål måste implementeras i hela kommunen och därför är det viktigt att miljömålen kommuniceras ut både till förvaltningen, politiker och medborgare.
I många kommuner har man kommit långt i detta arbete och tagit fram ett miljöprogram. I budgeten har vi avsatt medel för att ta fram ett miljöprogram.

Den kraftiga expansionen av kommunen kräver också att den centrala miljö- och hållbarhetskompetensen behöver förstärkas. Vi föreslår att en ny tjänst som miljöstrateg inrättas.

När man pratar om hållbarhetsfrågor så är det både sociala, miljömässiga och ekonomiska frågor. Folkhälsa är en viktig del i det hållbarhetsarbetet. Det verkar finnas enighet bland partierna att införa ett friskvårdbidrag till kommunens anställda vilket även miljöpartiet stödjer.
Det finns många andra insatser som kommunen kan göra för att förbättra folkhälsan.

En av orsakerna till försämrad folkhälsa är att vi rör oss för lite.
I kommunen har vi centralorterna en god kollektivtrafik men den måste förbättras för övriga delar.

Miljöpartiet har tidigare motionerat om att kommunen skulle ta fram en cykelplan. De flesta partierna tyckte det var ett bra förslag men motionen blev nedröstad med motiveringen att det inte fanns några medel avsatta i budgeten. Vi föreslår nu att avsätta medel för detta.

Miljöpartiet i Härryda vill ge förvaltningen i uppgift och möjlighet att arbeta i hållbarhetsfrågorna i underlag och beslut.

När man läser alliansens budget så lyser hållbarhetsfrågorna och miljöfrågorna med sin frånvaro.
Det enda förslag med miljöinriktning är ett förslag om strategi om giftfri miljö.
Om jag inte missminner mig så fanns det förslaget redan förra året från alliansen. Men det är ju bra att det börjar röra på sig. Vi i miljöpartiet motsätter oss inte att förvaltningen får ett sådant uppdrag för att kommunen ska uppnå miljökvalitetsmålet. men det finns 16 miljömål till som skulle behöva en strategi.

Jag tänkte inte vända mig till alliansen och fråga varför hållbarhet inte verka var högprioriterat

Utan jag väder mig till Centern och Liberalerna som ändå har det i sina övergripande program.
Min fråga är:

Hur ska vi skapa ett hållbart samhälle när vi nu planerar att öka invånarantalet med 50% under en 30 års period.