Insändare om skolan
Följande insändare är inskickad till Lokalpressen för publicering vecka 11.
På senaste kommunfullmäktigemötet debatterades skolfrågor. Viktiga frågor att diskutera dels eftersom skolan är ett högaktuellt ämne i politik och debatt inte minst med bakgrund i internationella mätningar som PISA samt rapporter från OECD och EU-kommissionen. Och dels eftersom alliansen med alla medel arbetar för att den kommersiella aktören Internationella engelska skolan (IES) ska etablera sig i vår kommun. EU-kommissionens utbildningsöversikt från 2019 visar att Sverige har en allvarlig lärarbrist, att många lärare saknar formella kvalifikationer och att skolsegregationen är ett allvarligt och växande problem. Ett problem som bara ökar med den fria etableringsrätten.
I Härryda arbetar den kommunala för- och grundskolan för att våra barn ska ha både rötter (demokratiska värden, trygghet och självkänsla) och vingar (nyfikenhet, kreativitet och mod att lära sig nytt). Rötterna och vingarna är vår kommunala skolas helhetsidé för en hållbar framtid! Flertalet forskningsrapporter visar att marknadsstyrning leder till en segregerad skola och en segregerad skola kan aldrig bli likvärdig.
Hur säkerställer vi då att alla skolor i Härryda kommun ger alla barn en likvärdig utbildning och uppfyller skollagens första kapitel, fjärde paragrafen om att ”främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära”? Är det genom att aktivt arbeta för att etablera kommersiella friskoleaktörer utan att ställa de frågor som borde vara besvarade innan en kontakt tas? Svar på frågor som:
Vilka skolor behöver barnen i vår kommun? På vilket sätt bidrar ytterligare aktörer till att stärka skolresultaten? Bidrar de till att minska eller öka segregationen? Säkerställer de att de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på förmedlas och förankras? Kommer de att bidra till att det blir fler eller färre 15-åringar som kommer att uppnå läskunnighet? Kommer fler eller färre utlandsfödda hoppa av sin utbildning?
Kommer de att ge alla elever både rötter och vingar? Kommer de låta våra barn vara den de är och bli den de vill?
Dessa frågor tycker Miljöpartiet de Gröna i Härryda att vi borde ställa FÖRST – förutom att vi också anser det vara självklart att placeringen av en skola framförallt sker där det ska byggas nya bostäder och där skola saknas! Detta leder oss till frågan – finns det ett behov av en ny grundskola i Mölnlycke med plats för 600 elever och är i så fall fotbollsplanen i Furuhäll en lämplig plats? Enligt kommunens befolkningsprognos, vilken tar höjd för planerade nybyggnationer, ökar elevunderlaget i Mölnlycke fram till 2022 för att sedan minska. Prognosen visar att antalet 6-15 åringar i hela kommunen ökar med 100 individer mellan 2020 till 2028. Det betyder att 600 nya skolplatser kommer ge upphov till effekter på såväl våra kommunala skolor som Fridaskolan. Och så platsen; en etablering på planen vid Furuhäll skulle leda till att en idag sammanhållen infrastruktur med gångvägar och grönområden skulle slås sönder. Den skulle leda till att närmare 1 000 elever (Djupedalsskolan inte inräknad) samlas på en yta som begränsar deras möjligheter till utelek, med en yta per elev som ligger långt under Boverkets rekommendationer om 30 kvm/elev i grundskolan.
Vi vill, liksom vi gjorde i debatten förra torsdagen, påpeka att vi som folkvalda politiker har ett ansvar att säkerställa att beslut fattas utifrån faktabaserade beslutsunderlag, och inte utifrån personlig erfarenhet. Att vi som politiker tar stöd och utgångspunkt i tjänstemännens underlag och kompetens samt arbetar för en transparent och för medborgarna öppen samt förutsägbar beslutsprocess. Och allt detta är inte minst aktuellt i fallet med etableringen av en ny grundskola i Mölnlycke.
Marie Strid och Ida Rosengren för Miljöpartiet i Härryda