Interpellation angående nya grundskolor

Frågan ställs till Välfärdsnämndens ordförande Maria Kornevik Jakobsson.
Vi räknar med svar på Kommunfullmäktigemötet i december 2019.

Undertecknade önskar svar på nedanstående spörsmål enligt följande motivering.
Välfärdsnämnden har enligt nämndens reglemente ”det politiska ansvaret för utbildning, kultur och fritid’’

Man kunde dessutom läsa i verksamhetsplanen för Välfärdsnämnden 2019-2021 att ”Grundskolan prioriteras och målet är att långsiktigt vara Sveriges bästa skola. En långsiktig plan för byggande av nya skolor ska tas fram, en effekt av att befolkningen ökar.” (sid 3, Välfärdsnämndens verksamhetsplan 2019-2021)

Lite senare i samma verksamhetsplan läser man vidare ”Planering av nya grundskolor sker genom LRP-processen. Sektorn kommer att förtydliga arbetsgången inom sektorn och ta fram en strategi kring organisation av grundskolor.

Sektorn för utbildning och kultur kommer tillsammans med sektorn för teknik och förvaltningsstöd att göra en kartläggning av befintliga lokaler under hösten utifrån två aspekter; möjlighet till utbyggnad och behovet av anpassning till mer ändamålsenliga lokaler.” (sid 22 Välfärdsnämndens verksamhetsplan 2019-2021)

Med detta i bakhuvudet känns hela processen kring en eventuell etablering av Internationella engelska skolan i Härryda kommun väldigt märklig oavsett om vi talar om den tidigare tänkta etableringen på Högadalsskolans tomt som skulle innebära en nedläggning av densamma eller den nuvarande huvudinriktningen; grusplanen som är en del av Furuhällsskolans skolgård.

Ett ärende där såväl välfärdsnämnden som kommunfullmäktige blivit rundad av majoriteten som valt att ”bereda” ärendet via kommunstyrelsen. Ett ärende som i högsta grad är ett skolärende dessutom av stor vikt och med långsiktig inverkan på kommunens ekonomi och infrastruktur. Men Välfärdsnämnden och dess ledamöter med det politiska ansvaret för utbildningsfrågor i kommunen involveras inte i beredningen. Majoriteten gick via kommunstyrelsen den 29 maj 2019 för att besluta om ett uppdrag till förvaltningen att ta fram ett förslag till avsiktsförklaring med Skanska om etableringen Internationella engelska skolan och därmed föregå processen kring den kartläggning som förvaltningen fått i uppdrag att genomföra under hösten 2019 bland annat genom välfärdsnämndens verksamhetsplan.

En avsiktsförklaring som låser kommunen vid inte bara en framtida entreprenör utan även utförare och verksamhetsform utan att vare sig den ena eller andra utvärderats. En avsiktsförklaring som dessutom går emot såväl Välfärdsnämndens verksamhetsplan som Lokalresursplan 2019-2023.
Miljöpartiet i Härryda menar att det är av största vikt att etableringen av en ny grundskola i kommunen är ett så stort beslut att det dels bör beredas grundligt av såväl förvaltning som nämnd samt dels att frågan är av sådan betydelse och långsiktig inverkan på kommunens ekonomi, förutsättningar och organisatoriska uppbyggnad att den i alla skeden ska tas via kommunfullmäktige.

Vi vill därför fråga Välfärdsnämndens ordförande Maria Kornevik Jakobsson:

Hur ser du på att frågan kring etablering av en ny inte gått via Välfärdsnämndens och dessutom föregått den planerade kartläggningen?

Vilken inverkan kommer etableringen av en tvåparallellig F-9 skola få för befintliga grundskolor samt för kommunens ekonomi då skolpengen flyttas från kommunal till privat verksamhet?

På vilket sätt kompletterar Internationella engelska skolan kommunens befintliga verksamheter?

Varför saknas uppdraget om den långsiktiga planeringen av grundskolor i Välfärdsnämndens verksamhetsplan 2020-2022?

Roland Jonsson
Miljöpartiet de gröna i Härryda