KLIMATMÖTE I HÄRRYDA

Ett stort klimatmöte under FN:s ramkonvention om klimatförändringar äger rum i Paris mellan den 30 november och den 11 december 2015. En global klimatöverenskommelse skapar förutsättningar för minskade utsläpp både internationellt, nationellt och lokalt. Härryda kommun har en klimat och energiplan som saknar en helhetssyn. De åtgärder som föreslås i planen är mycket allmänt hållna och där finns varken mätbara mål eller tidsaspekt. Härryda kommun har inte heller någon utarbetad plan för sitt klimatanpassningsarbete. Som medborgare i Härryda kommun bör du fråga din politiker vilken strategi de har för att klara av 2-gradersmålet så att kommande generationer kan leva i ett hållbart samhälle. Miljöpartiet har en utarbetad lokal strategi för hur vi ska arbeta, några av dessa punkter är:

• 2030 ska kommunen vara en fossilfri kommun med 100 % förnybar energi
  • Varje förvaltning och bolag i kommunen ska upprätta en avvecklingsplan för fossila bränslen
  • Alla kommunens fastigheter ska sänka sin energiförbrukning med 50 % till 2050
  • Nybyggda fastigheter i kommunens regi ska vara plusenergihus
  • 2030 ska 1500 hushåll ha installerat solenergi
  • I ägardirektivet till Härryda Energi ska lokal energiproduktion lyftas fram
  • Härryda kommun ska/bör genomför nya energisparkampanjer baserat på de positiva erfarenheterna från energieffektiviseringsprojekt. Kommunen ska sträva efter att dessa kampanjer innehåller ett barn- och ungdomsperspektiv.
  • Härryda kommun ska/bör genomför utbildningar och kampanjer om energi- och klimatfrågor riktat mot invånare, anställda, skolungdomar, politiker och företag

I väntan på att Härryda kommun börjar ta fram mer konkreta handlingsplaner och mål så kan ni diskutera energi och klimatfrågor med miljöpartiets lokala politiker.