Kostnadsfritt sommarlovskort för Västra Götalands ungdomar

Insändare i Härryda posten den 7 mars 2018
Både i regeringen och i Västra Götalandsregionen har Miljöpartiet drivit frågan om en ökad kollektivtrafik. I Härryda har Miljöpartiet i sitt strategiska program och i flera debatter förordat vikten av en säker och trygg kollektivtrafik samt att resandet med kollektivtrafik måste öka för att vi ska nå klimatmålen.

Det är mycket glädjande att Västra Götalandsregionen säger ja till regeringens förslag, att ge våra ungdomar från årskurs 7 upp till år 2 på gymnasiet fri kollektivtrafik under sommaren.

Förslaget innebär nu att:
Skolelever i årskurs 7 upp till år 2 på gymnasiet få åka gratis kollektivtrafik under sommaren.

Det innebär att vi ger möjligheten till eleverna att ta sig till vänner, sommarjobb eller aktiviteter, vilket kommer att öka deras självständighet samtidigt som de förflyttar sig på ett hållbart sätt. Förhoppningsvis kommer fler ungdomar att se fördelarna i att resa kollektivt och att de även fortsätter med det i framtiden.

Grönblå Samverkan har höga mål för att öka resandet med kollektivtrafiken och ställer oss därför positivt till att låta skoleleverna, under 2018 till 2020, få möjligheten att under sommaren resa över hela regionen.

Roland Jonsson
MP Härryda