Landvetter Södra

Replik till Kommunpartiets insändare i Härryda posten 11 januari 2018.
Miljöpartiet har tydligt framfört sin kritiska inställning till Landvetter Södra – både i vårt strategiska program inför valet 2014, debatter i fullmäktige samt flertalet insändare under mandatperioden. Trots detta påstod Kommunpartiet i Härryda-Posten 10/1 att de ”är den enda ’gröna politiska rösten’ i denna fråga”.

Vi har även direkt till vår bostadsminister och hans utredare framfört det mycket olämpliga i att exploatera ett område med så mycket höga naturvärden. Naturen i området där kommunen planerar bygga Landvetter Södra är unik för södra Sverige; området är klassat som högsta naturvärde (klass 1) med 48 arter rödlistade och 31 upptagna i EU:s fågel- eller habitatdirektiv.

Exploateringen kan ske på ett annat ställe, strax norr om det som planeras i dagsläget. Vi kan genom detta skapa ett mer tätbebyggt samhälle med nuvarande Landvetter, där människan och naturen samspelar på bättre sätt.

Miljöpartiet i Härryda anser därför att kommunen ska ta sitt ansvar och planera Landvetter Södra i ett nordligare läge än tidigare presenterat, så att det också planeras ihop med Landvetter Backa. Vi vill även att kommunen aktivt ska arbeta för att området söder om den planerade järnvägen blir ett naturskyddsområde inom EU:s nätverk Natura 2000.

Vi som vill skydda den värdefulla naturen – och istället bygga ett hållbart samhälle – måste nu göra en insats för att upplysa våra invånare om de stora riskerna med storskalig exploatering (25 000 invånare) i ett område med mycket höga naturvärden.

Landvetter Södra är ohållbart både ekonomiskt, socialt och miljömässigt, då det saknas tydlig genomlysning av hållbarhetsfrågorna.

– Det finns ingen ekonomisk prognos eller budget för kommunens kostnader.

– Ett antal satellitstäder byggdes under 1900-talets mitt och ledde till stor social ojämlikhet.

– Att bygga hållbart på bekostnad av värdefull natur som skövlas är logiskt omöjligt.

Vi kommer bjuda in till ett möte för konstruktiv kritisk granskning av hållbarheten i projektet Landvetter Södra. Alla som vill verka för detta tillsammans med oss är välkomna!

Miljöpartiet gör skillnad.
Roland Jonsson & Birgitta Olsson