Motion om att upprätta en koldioxidbudget

Miljöpartiet vill att Härryda kommun upprättar en koldioxidbudget samt att en modell för kontinuerlig uppföljning införs.

Härryda kommuns har Agenda 2030 som grund. Mål 13 i Agenda 2030 handlar om att bromsa klimatförändringarna och lindra effekten av klimatförändringarna. I december 2015 enades världens länder om ett nytt klimatavtal i Paris. Parisavtalet anger att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader, vilket enligt forskning är absolut nödvändigt för att inte konsekvenserna av den globala uppvärmningen ska bli oöverstigliga.

Alla som bor, lever och verkar på vår planet ger upphov till utsläpp i atmosfären som påverkar klimatet. Utsläppen mäts i mängd koldioxid (CO2). Internationellt har man satt målet att utsläppen av koldioxid måste minskas ner till noll för att vi ska förhindra en uppvärmning av jordens klimat som överstiger 2°C. En koldioxidbudget ger kommunen en vetenskapligt förankrad överblick på hur utmaningen kring koldioxidutsläpp ser ut lokalt. Koldioxidbudgeten som verktyg lyfts fram av FNs klimatpanel (IPCC) som viktig i arbetet med att minska klimatpåverkan och efterleva Parisavtalet.

Klimatsekretariatet hjälper kommuner och regioner sätta upp lokala utsläppsbudgetar. Hittills har ett 40-tal kommuner i landet har upprättat en koldioxidbudget och enligt Aktuell Hållbarhets senaste kommunenkät är det 16 kommuner i Västra Götalands län som säger att de antagit eller påbörjat arbetet med en koldioxidbudget.

Dessa koldioxidbudgetar beskriver hur mycket den enskilda kommunen släppt ut historiskt samt hur mycket som återstår att släppa ut – om man vill leva upp till Parisavtalet.
Aktuell Hållbarhet som årligen presenterar miljörankning av Sveriges kommuner skriver ”Att införa en koldioxidbudget, och följa den, skulle revolutionera klimatpolitiken”. En koldioxidbudget är ett tydligt och transparent verktyg som gör det möjligt att se att vi inte tar utsläppsutrymme från våra barn och barnbarn. Nu behöver politiken utgå från det som vetenskapen visar är nödvändigt.

Syftet med att upprätta en Koldioxidbudget är att:
Visa hur mycket utsläpp Härryda kommun har råd med för att leva upp till Parisavtalet
Visa hur mycket Härryda kommun behöver minska utsläppen med per år för att hålla budgeten

För Miljöpartiet de gröna i Härryda 2021-08-26
Marie Strid Roland Jonsson