Samrådsyttrande gällande ny järnväg Göteborg-Borås Inledning
Sträckan Göteborg–Borås är en del av den nya stambanan mellan Göteborg och Stockholm och omfattar cirka sex mil ny dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg.
Här är det yttrande som vi lämnade in på på Trafikverket förslag.
Sträckan Göteborg-Borås ska kunna trafikeras med åtta tåg per timme och riktning, varav tre höghastighetståg och fem snabba regionaltåg. Vi är mycket positiva att den nya järnvägen ska kunna erbjuda trafik mellan Göteborg och Stockholm med höghastighetståg var 20:e minut samt regionaltåg var 12:e minut. Tre snabbtåg per timme motsvarar ca 1000 passagerare per timme (minst 10 000 – 15 000 per dag), som jämförelse var antalet flygresenärer 2016 mellan Göteborg och Stockholm 3700 per dag.
Stationsorter
I underlaget anges tre stationsorter; Mölndal, Landvetter Flygplats och Borås. Vi ställer oss positiva till dessa stationsorter under förutsättning att placeringen (inklusive tillhörande järnvägskorridor) inte innebär en stor påverkan på miljö/naturen och kulturpåverkan.
Korridorer
Omöjliga korridorer
I flertal av järnvägskorridorerna innebär det mycket stor påverkan på värdefull natur som: Finnsjöns dricksvattenstäckt, Klippan naturreservat, sjöar (Yxsjön, Skärskön, Rammsjön, Skällsjön, Ristjärn m fl), Storåns dalgång, Hindås samhälle, jordbruksmark, skogar med höga naturvärden mm.
Följande järnvägskorridorer innebär mycket stor miljöpåverkan och stor påverkan på kulturbebyggelse och bör uteslutas. Dessa järnvägskorridorer skapar även nya barriärer och nya bullerkällor samt hotar även den ekologiska och sociala hållbarheten:
Tulebo
Landvetter Öst
Hindås till Knalleland
Olsfors
Rävlanda Nord
Rydboholm
Möjliga korridorer
Vi kan konstatera att – utifrån tillgängligt underlag – kan man dra slutsatsen att de tre nedan uppräknade järnvägskorridorer inte innebär lika stor påverkan på miljö och kulturbebyggelse som ovanstående järnvägskorridorerna:
Raka vägen – efter tunneln blir det stor miljöpåverkan vid Björröd, dragningen bör gå närmare nuvarande Landvetter samhälle.
Mölnlycke – efter tunneln blir det stor miljöpåverkan vid Björröd, dragningen bör gå närmare nuvarande Landvetter samhälle.
Bollebygd Syd – bör följa riksväg 40 så nära som möjligt.
Miljökonsekvensbeskrivning
Miljökonsekvensbeskrivningen beskriver inte de höga naturvärden som finns på många av de föreslagna järnvägskorridorerna. Det finns mycket känslig natur som är skyddsvärd i området Yxsjön-Benareby, Finnsjön friluftsområde och Hårrsjön-Rambomosse. Området mellan nuvarande Landvetter och Yxsjön har mycket värdefull natur. I miljökonsekvensbeskrivningen finns ingen hänvisning till naturinventeringar som gjorts i området:
Yxsjöområdet, miljövärden i ett landskapsperspektiv – exploateringar, konflikter och lösningar” (Biodivers naturvårdskonsult, Nolbrant 2015)
Inventering av tjäderlekplatser i Härryda, Mölndal och Partille kommuner 2011-2014
Fågelinventering av Yxsjöområdet, LONA-projekt 2015-2020 Göteborgs Ornitologiska Förening
Naturvärdesinventering på förstudienivå, Härryda kommun 2017
Naturvärdesinventering Landvetter södra,Härryda kommun, 2017
Fördjupad översiktsplan, Härryda Kommun, artskyddsinventering
Sammanfattning
Sammanfattningsvis finns ett behov av att få följande frågor besvarade:
Hur påverkar stationsorter och järnvägsdragning höga naturvärden?
Varför finns inte alla genomförda naturinventeringar redovisade i samrådshandlingarna?
Hur kommer EU:s beslut om artskyddsförordningen att påverka det fortsatta arbetet?
Hur säkerställer Trafikverket att järnvägskorridorerna i områdena Tulebo, Landvetter Öst, Hindås till Knalleland, Olsfors, Rävlanda Nord och Rydboholm inte påverkar höga naturvärden och rödlistade arter?
Hur säkerställer Trafikverket att järnvägskorridorer söder om nuvarande Landvetter (mellan Långenäs och Landvetter flygplats) inte påverkar höga naturvärden och rödlistade arter?
Varför går inte Raka vägen och Mölnlycke i tunnel hela vägen fram till Landvetter Flygplats?
Mölnlycke 2020-11-06
Miljöpartiet de gröna i Härryda
Marie Strid Roland Jonsson