Skolfrågan i Härryda kommun – En interpellation

En interpellation är en fråga som riktar sig till ett kommunalråd eller någon nämndsordförande. Frågan ska helst gälla ärenden som är av större intresse för kommunen.
Dessa frågor har vi ställt till kommunstyrelsens ordförande.
Svaret kommer lämnas under ett kommunfullmäktigemöte i vinter.

I Göteborgs-Postens artikel om Skolfrågan i Härryda: Internationella Engelska Skolan i Mölnlycke publicerad 202-12-01 framgår med tydlighet varför det inte behövs en ny grundskola i Mölnlycke.
Något vi i Miljöpartiet fört fram många gånger eftersom förvaltningen vid flera tillfällen har visat att det blir ett överskott på skolplatser vilket i sin tur innebär att de befintliga kommunala skolorna kan tappa elever och därför riskera att läggas ned.

I artikeln citeras kommunstyrelsens ordförande med ett antal uttalanden:
• ”Arbetsgruppen kom då fram till resonemanget att många av de befintliga skolorna behövde rustas upp samtidigt som man öppnade för nya aktörer i skolverksamheten”.
I arbetsgruppens för skolfrågors rapport från 2018-05-31 finns det inte ett ord om att öppna upp för nya aktörer. Däremot står det att det är ”Viktigt med bred delaktighet vid nybyggnation av skolor.”

• ”Där finns både efterfrågan och behov.”
Men kommunens lokalresursplan och befolkningsprognos visar tvärtemot på ett minskat behov i åldersgruppen 6–15 år och ett överskott på över 1000 skolplatser i Härryda kommun år 2024. Det finns helt enkelt inte behov av en ny skola med plats för 600 elever, placerad i ett område med mycket god tillgång på skolor inom gångavstånd från den egna bostaden.

• ”Det är för att ärendet påbörjades innan välfärdsnämnden fanns.”
Kommunstyrelsen beslutade 2019-05-15 att ta fram en avsiktsförklaring mellan kommunen och Skanska AB med inriktning att etablera Internationella engelska skolan på Högadalskolans fastighet. 2019-09-25 ändrades skrivningen till ”på Högadalskolas fastighet eller annan anvisad plats”.

Mina frågor till Kommunstyrelsens ordförande:

1. Var någonstans i rapporten från skolgruppen står det om nya aktörer? Vad avses med bred delaktighet och med vilka?

2. Ett av skolgruppens förslag var att det är ” Viktigt med bred delaktighet vid nybyggnation av skolor”. Varför har etableringen av Internationella Engelska Skolan inte betraktats som en skolfråga enligt Välfärdsnämnden uppdrag?

3. Enligt lokalresursplanen och framtida planerade bostäder så finns det inget i befolkningsprognosen som tyder på en ökad befolkning i området. Vilka underlag visar på att det finns både efterfrågan och behov?

Om det finns behov av en ny skola – Varför har då inte Välfärdsnämnden varit med i processen när nu IES/Skanska ”bygger” en ny skola?

4. När avsiktsförklaringen påbörjades för den nya placeringen så hade Välfärdsnämnden funnits i 9 månader. Socialdemokraterna och Miljöpartiet yrkade på att frågan skulle tas upp på Välfärdsnämndens möten, men fick till svar att det inte var en skolfråga för Välfärdsnämnden utan en detaljplanefråga som kommunstyrelsen ansvarar för. Varför fick inte Välfärdsnämnden ta upp frågan på sina möten?

Marie Strid
MP Härryda