Ta täten i klimatarbetet! Mer än tomma ord?

Insändare i Lokalpressen den 2 april 2021.
I Strategisk plan 2019–2022 står det att Härryda kommun ska bidra till en hållbar utveckling i regionen genom att ”ta täten och vara ett föredöme i arbetet med Agenda 2030”.

Miljöpartiet har därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige med krav på att en handlingsplan upprättas där det fastställs konkreta och uppföljningsbara mål och där det tydligt visas vilka aktiviteter som planeras och vilken effekt de förväntas ge, så att en tydlig uppföljning ska vara möjlig att genomföra.

Vi menar att det måste bli tydligare vad kommunen är i behov av göra utifrån dagens klimatnödläge där man kan se vilka konkreta insatser som planeras och vilken effekt de förväntas ge, detta för att möjliggöra en tydlig uppföljning.

”Vi gör en massa saker hela tiden” svarar kommunstyrelsens ordförande på klimatkritiken den klimatkritik som framfördes i förra numret av Lokalpressen. Så vad gör vår kommun för att vi ska ha den mest hållbara industrin, innovationer och infrastruktur? För att hela kommunen ska använda hållbar energi? För att endast hållbar konsumtion och produktion ska vara möjlig? För att bekämpa klimatförändringarna? För att Härryda ska bli den mest fredliga och inkluderande kommunen? För att säkerställa en god utbildning för alla? För att alla invånare ska vara jämställda och jämlika? För att alla som arbetar ska ha anständiga arbetsvillkor med en hållbar tillväxt?

Att ta täten kräver förändringskraft, engagemang och ansvarstagande. Att ta täten innebär att för vart och ett av de 17 globala målen vilja nå lite längre än någon annan hittills gjort.
Miljöpartiet välkomnar det medborgarförslag som lämnats in och som syftar till att kommunen utlyser klimatnödläge. Det visar att det finns en medvetenhet om att kraftigt intensifiera miljöarbetet, något som måste tas på allvar i stället för försök till undanflykter.

Marie Strid
Inga-Lena Persson