Tal av Roland Jonsson

I den allmänpolitiska debatten 29 januari 2018 höll vårt språkrör Roland Jonsson följande anförande om en hållbar kommun.
Vid de senaste årens allmänpolitiska debatt har vi lagt fram förslag på hur vi ska påbörja vår resa till ett hållbart samhälle. Vi har även i vår budget för 2018-2022 lyft fram ett antal områden där kommunen kan arbeta för ett hållbart samhälle.

En definition för ett hållbart samhälle är: en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.
Våra behov kommer grovt ur tre olika perspektiv: miljö, socialt och ekonomiskt.

Om vi överför detta tankesätt till vår kommun och försöker se var vi är och vad vi är på väg.

Ekonomi: Vi har en stabil ekonomi vilket är en förutsättning för att klara av både de sociala och miljömässiga delarna. Det finns dock en del frågor man kan ställa sig:
-Hur planerar vi för investeringar och drift för att klara av vår klimatpåverkan?
Stora investeringar i infrastruktur om vi ska växa med 3 % år 50 000 om 20 år + 25000 Landvetter Södra

Socialt; Vi har en bra skola, låg arbetslöshet, hög utbildningsnivå, vi är över snittet för landets kommuner. Framtid utmaningar är dock att skapa ett mer integrerat samhälle när vi bygger nya bostäder i befintliga orter. Både blanda olika upplåtelseformer, generationer etc i samma område

Miljö: Vi har en bra miljöpolicy, i vår översiktsplan och naturvårdsplan behandlas miljöfrågorna relativt detaljerat. Däremot så behandlas hållbarhetsfrågorna väldigt styvmoderligt i våra detaljplaner. Vid markanvisningar tycks det ändå ha hänt något, kommunen börjar ställa hållbarhetskrav och får även in förslag från entreprenörer som har erfarenhet och referenser när det gäller hållbarhet.

Vi behöver bli bättre på att arbeta systematiskt med hållbarhetsfrågor. Ett tips från andra kommuner är att:
Långsiktiga tydlig politiska mål med bred politisk konsensus

Kompetens finns samlat som en strategisk resurs
Brett arbete ex gröna finanser, Använd upphandling som verktyg.

Miljöpartiets möjlighet att påverka alliansen att börja ta några små steg mot ett hållbart samhälle har inte varit så framgångsrikt. Vi har föreslagit:
– Inrätta en tjänst som hållbarhets strateg
– En cykelplan för kommunen.
– Uppdatera kommunens klimat och energiplan
– Ta fram ett miljöprogram eller ett hållbarhetsprogram
– Ta fram en MKB i alla större detaljplaner
– Följa upp våra miljömål i nya detaljplaner

I många kommuner har man kommit långt i arbetet att ta fram ett miljöprogram.
Vi brukar ta fram Växjö som ett exempel på kommun som har kommit långt.
Sedan juni 2017 är Växjö stolt vinnare av EU-kommissionens European Green Leaf Award 2018. Priset går till städer som har mellan 20 000 och 100 000 invånare och arbetar målmedvetet för en bättre miljö, som skapar grön tillväxt och samverkar med övriga samhället i miljöfrågor. Det vore en utmaning för Per Vorberg att tävla med Alliansstyrd kommun.

Om vi skulle ha ett reellt inflyttande på politiska beslut vad skull vi då föreslå.

I den regering som miljöpartiet ingår i har vi fått igenom ett antal beslut som visar vägen till ett hållbart samhälle. Vi kan redovisa ett antal gröna framsteg.

Klimatlagen innebär att Sverige får ambitiösa långsiktiga klimatmål och ett klimatpolitiskt råd som ska se till att alla kommande regeringar minskar klimatutsläppen.
Miljöpartiet vill utveckla den svenska skolan genom tidiga insatser, bättre villkor och högre lön för lärarna och öka jämlikheten mellan och i skolorna.
– Ojnareskogen skyddas
– Fyra kärnreaktorer fasas ut och ersätts med förnyelsebar energi.
-Energiöverenskommelsen mellan regeringen och delar av alliansen
Nu är det billigare att producera el med solceller och vindkraft än med olja, kol naturgas och kärnkraft.

– Järnvägen rustas upp, vi vill bygga en ny stambana för regiontåg och höghastighetståg. Ett järnvägsnät som kopplas ihop med övriga Europa.
– Klimatklivet, 900 miljoner per år till kommunernas och regionernas klimatarbete.
– Omfördelning av skatten på fossila bränslen till biogas, elbilar och kollektivtrafik
– Centrum för ett hållbart samhälle
– Finansinspektionen prioriterar en hållbar utveckling

Vad vill Miljöpartiet i Härryda när det gäller hållbarhetsfrågor?
– Inrätta en tjänst som hållbarhets strateg som även får i uppgift att arbeta fram ett miljöprogram tillsammans med förvaltning och politiker
– Påbörja kommunens resa mot ett fossilfritt samhälle
Underlätta installation av solceller
– Plan för att egna lokaler skall producera egen el
– Hjälpa invånarna i Härryda som vill installera solceller
– Skydda områden vid Yxsjön och inte bygga Landvetter Södra utan istället bygga från Landvetter Centrum
– Utreda hur man skyddar Wendelsbergsparken långsiktigt
– Gröna finanser
– Plan för vägtrafik, cykel, gångtrafik och kollektivtrafik så vi kan uppfylla våra miljökrav på buller, friskluft mm

I vår budget hade vi även ett antal prioriterade områden:

– Barn och ungdomar
– Skolan, inrättande av dramapedagog, vi arbetar aktivt i KS Skolgrupp/utskott
– Kulturen, ökat bidrag till kulturskolan, konstnärlig utsmyckning återställs till tidigare1%. Alliansens sänkte till 0,5 %. Vem vill ha halva konstverk
– Folkhälsan, gång och cykelplan
– Hållbart byggande

I förra årets allmän politiska debatt tog jag upp tillståndet i kommunen och politik.

Vi har fått ett antal förslag från alliansen (Per Vorberg) som berör organisationen av det politiska arbetet. Förslagen har oftast redovisats vid sittande KS möte.
Vi i oppositionen vet att majoriteten bestämmer men om vi ska få ett mer långsiktigt hållbart arbete så vore det bra med en dialog innan så viktiga förslag tas fram.
Vi har ju exempel från våra beredningar där arbetet oftast genomsyras av dialog och konsensus.

Jag hoppas på ett mindre hårt politiskt klimat i framtiden. Vi behöver mer värme i politiken vi kanske kan ta den från den globala uppvärmningen.